Vår 5 år gamla Electrolux diskmaskin ("Enastående" hos IKEA) med PNC-nummer 911 434 063/01 krånglar. Den har pumpat ut vattnet mitt i ett program (endast torkning kvar). Visar felkod 40. Går inte att sätta Reset. Pumpen jobbar och tre pipande hörs, paus tre pip osv. Har gjort rent silen och tagit bort en fruktkärna under silen. Men samma fel kvarstår.

Har hört att det finns en tryckvakt som kan orsaka liknande fel. Men har inte kunnat identifiera var den finns på min maskin. Bifogar tre bilder. Bild 1 visar höger sida längst ner. Här har jag lossat och kollat om den grå slangen (utlopp) varit igensatt. Bild 2 visar vänster sida. Här har jag lossat den grå tunnare slangen som går upp i plastlabyrinten för att kolla ev. slagg. Ingenting där heller. Bild 3 visar fronten längt ner. Här har jag inte gjort någonting, bara kolla om jag kan se någon tryckvakt.

Kan någon komma med tips på åtgärd?

• Interiör av Electrolux diskmaskin som visar slangen, kablage och komponenter längst ner till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Intern vy av diskmaskin med öppet skal, grå utloppsslang och genomskinlig plastlabyrint syns.
    Skapa konto
  • Undersidan av en diskmaskin med exponerade kablar och rör, och en grön plastskål samlar droppande vatten.
    Skapa konto
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
P
tryckvakten är den svarta burken med vit lapp på i den översta bilden
man kan ta bort den och spola varmvatten i slangen som sitter på därefter kolla om det funkar
om inte...
i30 fel är ju översvämning men det verkar ju vara torrt på bottnen.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tryckvakten är den svarta burken med vit lapp på i den översta bilden
man kan ta bort den och spola varmvatten i slangen som sitter på därefter kolla om det funkar
om inte...
i30 fel är ju översvämning men det verkar ju vara torrt på bottnen.
-------
Tack då vet jag var den sitter. Felkoden är i40 - inte 30.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
P
Då stämmer det bättre
Om inget annat hjälper så byt tryckvakt

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Lossade slangen till tryckvakten och spolade varmvatten i den. Märkte inte att det fanns nån skit i slangen men felkoden försvann och nu har jag kört två program och den går fint. Stort tack för hjälpen!

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Jag vill bara tacka alla i denna tråd - jag har "IKEA Enastående" köpt 2015 som de senaste åren har visat alla möjliga felkoder, främst 20 och 40, nu på senare tid varje gång jag kör ett program.

Efter lite googlande hamnade jag i denna tråd, vilket fick mig att ta mod till mig och skruva upp min maskin (jag är total novis). Tack vare den utmärkta bilddokumentationen i denna tråd lokaliserade jag tryckvakten utan problem, blåste rent slangen med både vatten (sportflaska) och luft (fotbollspump, man tager vad man haver), det kom ut en hel del klegg, och nu fungerar maskinen prickfritt igen, jag har nu kört 6 program utan felkod, så jag vågar nu se felet som åtgärdat.

Stort tack.

• Gilla
civ999
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.