5 313 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Diskmaskin Cylinda DM35, avloppspumpen stannar inte?
Har problem med vår g:a diskmaskin Cylinda DM35 som inte vill gå vidare då avloppspumpen inte stannar.
Har gjort följande: Kontrollerat vattenlåset och rengjort det men det var i hyggligt skick. Blåst med munnen i avloppsslangen och det går tämligen lätt att blåsa in luft. Frågan är då om det är pressostaten? Igenlagd eller felaktig funktion? Har googlat om var den sitter men hittar ingen bild eller skiss? Och vem säljer en sådan?
Tack på förhand för råd och tips!
Har gjort följande: Kontrollerat vattenlåset och rengjort det men det var i hyggligt skick. Blåst med munnen i avloppsslangen och det går tämligen lätt att blåsa in luft. Frågan är då om det är pressostaten? Igenlagd eller felaktig funktion? Har googlat om var den sitter men hittar ingen bild eller skiss? Och vem säljer en sådan?
Du har råkat ut för att det har kommit vatten på bottenplattan man måste öppna socklen och torka upp vattnet för att därefter lokalisera läckan. Du kan ha en spricka i avloppsslangen eller Läckande spolarmsväxlareL LJN1954 skrev:Har problem med vår g:a diskmaskin Cylinda DM35 som inte vill gå vidare då avloppspumpen inte stannar.
På vår cylinda DM72 så rengjorde jag kanalen till trycksensorn på följande sätt: se länkat inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ordentligt-rensat.332422/page-2#post-3344976
trycksensorn sitter alltså åt höger, uppåt är till avloppspumpen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ordentligt-rensat.332422/page-2#post-3344976
trycksensorn sitter alltså åt höger, uppåt är till avloppspumpen.
Tack för Era tips! Tog ut diskmaskinen nu på morgonen, välte omkull den på sidan och demonterade nedre front- och bakplåt. Och jag har tittat noga men ser inget som kan vara en enskild pressostat / nivågivare? Och tittar man på reservdelslista för modellen så finns ingen pressostat eller nivågivare med? Kan den vara integrerad med någon av pumpenheterna?
Så jag lägger nog inte ner med jobb maskinen. Frågan är vilken ny maskin man ska köpa? Jag vill gärna ha samma typ av inredning med en stor bestickskorg nederst och jag föredrar rostfri inredning som min g:a har. Men, jag kanske är för konservativ där? ASKO har inredning liknande g:a Cylinda men det finns många som har problem med dom och servicen klagar många på? Finns det några andra premiummaskiner att titta på?
Så jag lägger nog inte ner med jobb maskinen. Frågan är vilken ny maskin man ska köpa? Jag vill gärna ha samma typ av inredning med en stor bestickskorg nederst och jag föredrar rostfri inredning som min g:a har. Men, jag kanske är för konservativ där? ASKO har inredning liknande g:a Cylinda men det finns många som har problem med dom och servicen klagar många på? Finns det några andra premiummaskiner att titta på?
Den modellen har inte pressostat.L LJN1954 skrev:Tack för Era tips! Tog ut diskmaskinen nu på morgonen, välte omkull den på sidan och demonterade nedre front- och bakplåt. Och jag har tittat noga men ser inget som kan vara en enskild pressostat / nivågivare? Och tittar man på reservdelslista för modellen så finns ingen pressostat eller nivågivare med? Kan den vara integrerad med någon av pumpenheterna?
Kolla flottören och mikrobrytaren uppe på om den är fel då går du samma symptom.
Kan inte se hur inloppsventilen skall kunna påverka i detta fall.
Tack för svar. Min Siemens har heller aldrig gått tyst eller snabbt. Går också i de tankarna men då blir det också totalrenovering av köket. Ska tillägga att det inte är min idé med nytt kök.L LJN1954 skrev:
Klicka här för att svara