26 477 läst ·
25 svar
26k läst
25 svar
Diskmaskin 49db vs 44db - hur mkt märks skillnaden eg?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Vill också tillägga att en viktig del i bedömmandet är ju också hur tyst rummet är i övrigt. Är det väldigt tyst så kommer båda maskinerna att höras tydligt, har man andra ljud runtomkring så dränks även 50db rätt lätt...
Att det skulle krävas en ökning med 10 dB för att det ska uppfattas som dubbelt så högt verkar inte vara helt oomtvistat: http://www.vv.se/PageFiles/11413/las_mer_om_vagtrafikljud_och_storning.pdf?epslanguage=sv
Och när jag tänker på saken.. hur ofta tycker man att ett ljud är "dubbelt så högt" som ett annat? Man tänker inte på ljud i sådana termer, väl?
Och när jag tänker på saken.. hur ofta tycker man att ett ljud är "dubbelt så högt" som ett annat? Man tänker inte på ljud i sådana termer, väl?
Även vi hade högprio på att hitta en tyst, inbyggd diskmaskin och valet föll på Siemens. Är mycket nöjda. Kan sitta och äta eller snacka vid köksbordet, ca 2 m bort, utan att den stör det minsta.
Enligt min mening, klart värt pengar och mödan att leta.
Henrik
Enligt min mening, klart värt pengar och mödan att leta.
Henrik
Ah trevligt! Hur många db mäter den du har då?Sailorman skrev:
Krångligt det här... i morgon bitti ska vi göra alla val, sen finns det ingen återvändå...
Den låter, enligt uppgift, 44 dB. Självklart så låter det lite mer vid fyllning och tömning när ventiler öppna osv.
Annan favo funktion på den är timern så att man kan fördröja starten. ( finns säkert på de flesta ). Det var inget som vi hade koll på innan men som används mer och mer.
Henrik
Annan favo funktion på den är timern så att man kan fördröja starten. ( finns säkert på de flesta ). Det var inget som vi hade koll på innan men som används mer och mer.
Henrik
Hade ungefär samma prio med resultatet att när fläkten går lite hårt så suger den luft genom öppna spisen i vardagsrummet. Osfritt - nej, men det luktar inte från köket...
Ska fixa ventilationen...
Ska fixa ventilationen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden