1 232 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Diskmaskin 1,5 m från diskbänk (lägenhet)
Att få till tät botten är inga större problem i de flesta diskbänksskåp oavsett ålder.F Festlund skrev:Nej, jag har ej tillgång till färdiga dokumentet. Är inte heller säker på att något sådant är helt spikat och klart?
Vattentätt skydd i diskbänksskåp om du bygger nytt ja, men nu kommer det även att tillämpas på gamla kök.
Kan inte förklara mer än vad jag skrivit då jag ej har fullständiga dokument mer än tidigare remisser. Men det kommer vara ett, i min mening, mycket hårdare tolkat regelverk än tidigare.
Agree to disagree säger jag efter att ha sett X antal gamla kök med rör uppstickandes från alla möjliga ställen och där inte ett enda mått stämmer överens med standard. 😅L Laurentiusson skrev:
Lycka till att få till en standardiserad balja med uppvik och få tätt kring alla rör.
Som sagt, det är inte omöjligt men den logiska lösningen istället för att ha vattenlarm överallt och sätta plastbyttor i varenda utrymme - Varför inte kräva tätskikt?
Allt hade varit mycket enklare för alla parter om tätskikt och golvbrunn varit krav istället.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Är inte det 2 risker?P Peter_Ker skrev:
Lukt och vatten på golv om det blir stopp i avloppet.
Jag tänker att, om slangen är ansluten till avloppsröret så är det mindre risk att det läcker ut på golvet, men mitt resonemang bygger på att man drar ner utloppet från diskmaskinen ner i golvbrunnen.
Man kanske inte gör så med en diskmaskin men med en tvättmaskin?
/W
Tätskikt och golvbrunn är väl betydligt svårare att få till i befintligt kök? I de flesta fall kan du få till en helt ok lösning med plast från typ Tollco och tätningssats. Nya regler kommer inte kräva att alla befintliga kök ska rivas ur och montera tätskikt och golvbrunn...F Festlund skrev:Agree to disagree säger jag efter att ha sett X antal gamla kök med rör uppstickandes från alla möjliga ställen och där inte ett enda mått stämmer överens med standard. 😅
Lycka till att få till en standardiserad balja med uppvik och få tätt kring alla rör.
Som sagt, det är inte omöjligt men den logiska lösningen istället för att ha vattenlarm överallt och sätta plastbyttor i varenda utrymme - Varför inte kräva tätskikt?
Allt hade varit mycket enklare för alla parter om tätskikt och golvbrunn varit krav istället.
Produkter som diskuteras: "Tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Ja, i befintligt ja. Men att ha det som krav när du gör om hela köket. 🤷🏼♂️L Laurentiusson skrev:
Det var i befintligt jag menade att en tät botten är en bra och enkel lösning att få till i befintligt diskbänksskåp. Om du gör om hela köket kan du givetvis göra allt mycket bättre.F Festlund skrev:
Det bästa är att göra hela köket till våtrum men det handlar väl till viss del om ekonomi också...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden