4774
Jag har nu tillbringat en rolig morgon med att leka både rörmokare och elektriker då vår diskmaskin helt slutat fungera.

Har lossat och gjort rent precis allt som går både inne i maskinen samt alla filter i vattenanslutningen.

Avloppspumpen fungerar och maskinen är snustorr.

Den försöker hela tiden starta om så snart jag sätter in kontakten och går inte att stänga av eller reseta.

Indikatorn för vattenanslutning blinkar och felkod E 15 lyser i displayen.

Den fungerade perfekt igår så att den skulle ha kalkat ihop tror jag inte. Har alltid varit noga med salt.

Är det bara att ge upp och ge mig själv en ny diskmaskin i tidig julklapp eller finns det någon kunnig som har kunskap att dela med sig av?

4774 4774 skrev:
Jag har nu tillbringat en rolig morgon med att leka både rörmokare och elektriker då vår diskmaskin helt slutat fungera.

Har lossat och gjort rent precis allt som går både inne i maskinen samt alla filter i vattenanslutningen.

Den försöker hela tiden starta om så snart jag sätter in kontakten och går inte att stänga av eller reseta.

Den fungerade perfekt igår så att den skulle ha kalkat ihop tror jag inte. Har alltid varit noga med salt.

Är det bara att ge upp och ge mig själv en ny diskmaskin i tidig julklapp eller finns det någon kunnig som har kunskap att dela med sig av?
Var det vatten i botten på TM, det kan vara en frigolitbricka som lyfter och påverkar en microbrytare och då blir det inget vatten in, samt att pumpen vill gå hela tiden. Hör om det klickar när frigoliten lyftes, microbrytaren kan ha gått sönder. Finns även TM med en liiiten svamp i framkant och ska vara torr/hård, blir den blöt så sjunker den ihop och en mictrobrytare påverkas. Sistnämda tas bort och torkas och sätts tillbaka.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vatten i bottentråget, ofta orsakat av trasig packning i mitten av maskinen. Kan fungera att dra åt skruvarna lite grann annars kan packning bytas rätt så enkelt. 👍🏻

Kanterna är sylvass bara så ett varningens finger för fingrarna 😅

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Inte en droppe vatten någonstans i eller under eller runt kopplingarna, förutom det vatten som jag själv hällde ner i avloppspumpen för att säkerställa att det inte var den som gett upp.

Börjar mer tro att det är vattenkranen till diskmaskinen som har gått sönder på något sätt eftersom det inte kommer något vatten.

Inga läckor någonstans.

Tack för råden.

Ska kolla på det där med frigoliten men det får nog maken ta när han kommer hem.

Någon svamp har jag aldrig sett men det behöver inte betyda att den inte finns.

Jag har inget emot att köpa en ny men sörjer lite när jag inte lyckas återuppliva gamla trotjänare.

4774
F Festlund skrev:
Vatten i bottentråget, ofta orsakat av trasig packning i mitten av maskinen. Kan fungera att dra åt skruvarna lite grann annars kan packning bytas rätt så enkelt. 👍🏻

Kanterna är sylvass bara så ett varningens finger för fingrarna 😅
Jag vet 😂, förstår inte varför det inte kan vikas in en kant under både tvättmaskiner och diskmaskiner. Lyckas alltid skära fingrarna av mig trots att jag försöker vara försiktig. Har tre plåster på ena fingret och två på ett annat. Blir så roligt när allt man har gjort rent blir nerblodat 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
4774 4774 skrev:

E:15 betyder alltid att vattenskyddet löst ut
detta indikeras mha frigolit flottören i botten inne i maskinutrymmet, den ses enklast genom att ta bort sockeln med två torx20
beroende på modell av din disk så kan E:15 uppstå av olika orsaker

en vanlig orsak är att det läcker vatten från diskutrymmet ner till maskinutrymmet i skarven mellan plast och plåt.
att fixa detta har BSH ingenjörer gjort lätt att göra
man införskaffar sig ett kit som innehåller en slang av silicon nya skruvar fan vet varför en instruktion och det absolut nödvändiga monteringsverktyget pianotråd
kort sagt lossa inredningen och skruvarna till sumpen montera oringen som en extra tätning

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Installationsvideo för repsatsen

ClasseClas ClasseClas skrev:
Köp en repsats här
[länk]
för tillfället vet vi inte om det är detta felet
kan vara spolarmsväxlaren
om det är en serie 2 skarven på baksidan
saltbehållaren
förskruvningarna till värmeväxlaren
etc.

4774
Tack alla för hjälpen och mycket riktigt var det aquastoppet som av oklar anledning satt in. Löstes genom att bara skruva loss det och sedan skruva dit det igen samt, antar jag, den grundliga rengöringen 😀.

Nu fungerar maskinen perfekt igen och jag får erkänna att jag älskar dessa maskiner och apparater som faktiskt går att laga istället för att slänga i detta slit och släng samhälle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.