h-man skrev:
Behöver/bör jag ha radiatorer under varje fönster för att undvika kallras?
Kan det inte problem m kallras om jag skippar radiatorer under några av mina fönster och istället satsar mitt krut på luftvärmepump?
Risken finns alltid, men som Karl skriver är FTX-system mindre utsatta för kallrasproblem, eftersom tilluften är uppvärmd. Har du välisolerade fönster bör du inte få mycket kallras. Har fönstren dålig isoleringsförmåga och det drar runt karmarna kan du få kallras problem trots FTX.

Om jag väljer att kombinera en eller två luftvärmepumpar med ett par element och Siemens sånt där flerzonssystem så borde det väl inte bli problem m att vissa rum blir kalla pga att en central termostat sitter i ett varmt rum? Fast det kanske är overkill m flerzonssystem och bättre att bara köra på enskilda termostater?

Jag gillar tanken att kunna ställa in olika temperaturer för olika tider på dygnet, när man är bortrest osv men om inte merkostnaden för flerzonssystemet vägs upp av besparad energikostnad så lär det inte vara värt besväret
Ska du ha lutvärmepump/ar behöver du som sagt ingen central styrning, utan moderna radiatorer har en mycket exakt och snabb elektrisk termostat som slår av och till beroende på temperaturen i just det rummet radiatorn sitter i, vilket passar utmärkt ihop med en värmepump, eftersom du då inte riskerar att få ett kallare rum. Många radiatorer har dessutom nattsänkning av olika avancerad typ, så du kan nog få din önskan om olika temp olika tider uppfylld även utan central reglering.

/Pontus

Karl_Malmqvist skrev:
410p värmepumpar värme till varmvatten. Detta gör den till en FLVP. Den är även ett aggregat för forcerad från- och tilluft, som värmeväxlar från-och tilluft. Detta gör den till en FTX. Sedan kan du kalla den för precis vad du önskar.
I min värld är inte 410p ett FTX-aggregat.

En 410p utvinner energi ur frånluften och värmer den inkommande tilluften. På så sätt har den samma funktion som värmeväxlaren i ett FTX-aggregat och jag tror din definition av värmeväxlare bygger mycket på just funktionen. Dock är ju värmeväxlare också en etablerad teknisk term som inte riktigt är tillämpbar på ett avancerat system med värmepump och varmvattenbatteri som mellansteg, utan som brukar beskriva en anordning där den varma och kalla luften överför värmen mer direkt mellan varandra. Jag tycker det är onödigt att debattera definitioner, men jag tycker Bra Byggares påpekande är viktigt eftersom det finns risk för missförstånd och förvirring.

/Pontus

Från en firma som säljer FTX-system... ;-)
Men visst, det står inga lögner på sidan och mycket som står är bra!
Men det är som sagt ingen objektiv och oberoende information.

/Pontus

upp igen

Kan nån hjälpa mig med en extremt grov kalkyl av hur kostnader resp besparingar för antingen
  • LLVP (som den tydligen förkortas) .
  • nya radiatorer med fräscha termostater alt nån slags reglersystem
  • tilläggsisolering av vinden

Jag trodde i min enfald att vår årsförbrukning skulle ligga kring 25000kwh men det verkar mer realistiskt att räkna med typ 35000kwh.

Räcker det med en(1) LLVP och nya radiatorer i de tre rum där man kan stänga dörren? Både vardagsrum (OV) och gillestuga (BV) har en massa fönster men har öppen planlösning samt luftförbindelse via trappan.

Dessutom har jag ju ett FTX system som tydligen hjälper till att dra runt värmen i hela huset.

De gamla radiatorerna skall bort oavsett pga estetiska skäl. Ju mindre jag behöver investera i det här ju gladare blir jag ...

Åtgärd ett samt tre tillsammans kommer kosta mindre än 30 000 och mer än halvera din uppvärmningskostnad.

då satsar jag på det och att slita ut gamla fula radiatorer och sätta in så få nya som möjligt

En luftvärmepump med direktverkande el är alltid en bra investering. Jag har erfarenhet av en liknande operation som du funderar på. Direktverkande + luftvärmepump + tilläggsisolering. Kostnaden låg runt 30K och förbrukningen sjönk från 30K till 20K. Behövde dock inte byta några element. Elementen behöver du som stöd i vissa delar av huset.

Hur ser en grov ekvation ut för installation av luftvärmepump?

Totalkostnad för inköp och installation = X kr.
Driftkostnader för pumpen = Y kr
Besparing =Z kr

Klarar jag mig på en pump tack vare FTX-systemet eller kommer jag behöva två?

Jag måste vara dum för jag hittar inte en ända vettig länk (t.ex nån webshop) där jag kan få nån vettig överblick på utbud av t.ex radiatorer, styrsystem, kostnader osv . Nån som kan hjälpa mig?

Testa "elradiatorer" på google.se!
Men visst, det borde finnas bättre kalkylatorer, planeringsverktyg osv.

/Pontus

Pongu skrev:
Testa "elradiatorer" på google.se!
Men visst, det borde finnas bättre kalkylatorer, planeringsverktyg osv.

/Pontus
ja det var ju i första hand nåt sånt jag tänkte på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.