Hej,

Håller med flera av de tidigare inläggen.

Ska du lägga om golven så skulle jag satsa på golvvärme i badrummen för komfortens skull. Den entre ni vanligtvis kommer använda kan också vara trevligt och pratiskt att ha golvvärme i, det torkar upp så mycket fortare, om barnen skulle komma in dyblöta efter att ha lekt i snö eller vattenpölar.

Du ska vara glad att du har FTX-system, bra luft och viss återvinning av värmen.

Två luftvärmepumpar och några element. Oljefyllda eller ej tviste de lärde om. Med dagens regulatorer är de icke-fyllda mycket bra. Jag är tveksam till att satsa på en central styrning i ditt fall, elelementen ska bara vara ett komplement när det verkligen behövs.

Du nämnde att solpaneler var intressant. Hur gammal är din varmvattenberedare?
Är den från 1970 är det inte fel att byta den, det är en tidsfråga innan den rasar. Då kan du välja en som är förberedd för solpanelanslutning, utan större kostnad. Om den redan är bytt kanske du kan ta reda på om den är förberedd. Vad jag vet får man fortfarande bidrag vid installation av solpaneler.

Mvh Jörgen

Ja har man ved dessutom kanske man kan låta en del element försvinna. Jag tvivlar inte på luftvärmepumparnas förmåga att leverera billig värme även vid kalla temperaturer.
Personligen föredrar jag dock både hängsle och livrem, skulle pumpen gå sönder i midvintern känns det surt att flytta familjen till svärmor. Vi har ingen eldstad.

Steksmar skrev:
Byt ut elementen till oljefylda element. Finns på ex. jula för en billig peng.

Sen en luft/luft pump (förutsatt att den är effektiv , beror bla. på planlösningen)
oljefylda element drar inte en enda gnuta mindre energi!

Carman: Har någon påstått det ?

Steksmar skrev at han skulle köpa oljefyllda. jag förklarar att dom inte drar mindre el. sen får ni tolka det som ni vill.
jag hade inte betalat extra för att få olja i nått som inte behöver ha olja...

CarMan skrev:
Steksmar skrev at han skulle köpa oljefyllda. jag förklarar att dom inte drar mindre el. sen får ni tolka det som ni vill.
jag hade inte betalat extra för att få olja i nått som inte behöver ha olja...
Nej nu för tiden kan man lösa det elektroniskt både billigare och bättre...

En del upplever att oljefyllda element ger en trevligare värme jämfört med icke oljefyllda. Det finns ingen vetenskaplig undersökning vad jag vet som stödjer denna känsla, snarare tvärtom, men känslor kan vara svåra att mäta.

det handlar bara om att man köpt nya mordernare element, då tår samma känsla om du uppdaterar med nått annat.
radiatorer från 60-70 talet var byggda på ett halt annat sät & gav extremt hög värme, vilket inte upplevs så begvämt, dom som byter ut dessa mot olje fylda känner stor skillnad & tror att det beror på att dom är oljefyllda.

men en sak är säker, man ska helst ha regler system, då detta sänker förbrukningen, då fler radiatorer jobbar samtidigt. men om men nu inte köper det så se till att köpa radiatorer med elektronisk termostat (kör man med reglersystem så andvänds nte radiatorns termostat, så då behöver man inte köpa det)

Du har rätt i att många gör den sammanblandningen, dvs jämför gammalt elelement med nytt oljefyllt. Någon objektiv klimatvariabel som uppvisar någon skillnad mellan oljefyllt och ickeoljefyllt känner jag inte till. Fast känslan är inte mätbar varför många ändå väljer oljefyllt.

Reglersystem är bra, synd att de kostar så mycket och ofta fodrar att man byter alla element.

ett regler system du monterar i proppskopet krävr inte att man byter radiatorer (finna äve många andra system som inte heller kräver radiatore byta, tro dom fästa inte kräver detta)
anledningen till att dom inte kräver radiator byta är för att man går på strömen til radiatorn, innan radiatorn & sen låter man radiatorn stå på max värme. då kan systemet pullsera ut ström till radiatorena, eller styre on/of med radiatorena såsom det vill

Vad heter det billiga systemet som inte fodrar varken elementbyte eller elektronikmojäng vid elementet du pratar om ?

Pongu skrev:
Det brukar vara smidigt att använda filter med FTX, så är luftreningen viktig har FTX en fördel. Verkningsgraden är mycket hög hos de bästa FTX-aggregaten, men det är sällan man i verkligheten uppnår så stor energibesparing som man får i teorin. Ett högeffektivt FTX-system lär kräva att huset är extremt tätt, vilket sällan är fallet även om huset är nytt. FT-system har ju klara fördelar jämfört med F-system vad gäller inomhusklimatet. Man slipper t ex till stor del problem med kallras eftersom tilluften förvärms och ventilationen säkerställs i varje rum, tillskillnad från ett F-system som lätt kan störas av t ex ett öppet fönster. Men det finns inget som säger att man automatiskt får ett bättre inomhusklimat med FTX jämfört med FLVP, om det i båda fallen handlar om FT-ventilation (om man bortser ifrån filteraspekten jag skrev om ovan).

Värmepumpens fördelar är ju att den inte bara tar tillvara energin i frånluften och ventilerar (FTX), utan dessutom kan försörja en golvvärmeslinga och tillverka billigt varmvatten. FTX-systemet blir jämfört med FLVP effektivare ju längre norrut man kommer och är därför sannolikt det bästa valet i Norrland.
FTX är nog det bästa valet oavsett ort. FTX har så mycket högre verkningsgrad än FLVP att den sparar pengar även i skåne. Nibe 410p är i mitt tycke ett märkligt försök att blanda FTX och FLVP som inte har några uppenbara fördelar. Installationen med rör blir lika dyr som FTX, och ger lika liten energibesparing som FLVP. Har man 20 grader inomhus och det är -10 ute ger en FTX med 70% verkningsgrad får man en tilluftstemp på 11 grader. Då har man en frånluftstemp på -1, varifrån värmepumpen kan ta sin värme till att producera varmvatten. Detta är förmodligen ett nollsummespel mot driftsenergin för kompressorn.

Pongu skrev:
En frånluftvärmepump brukar inte kunna kyla huset (även om det är teoretiskt möjligt att bygga ett sådant system med t ex fläktkonvektor för kyla). Det är nog luft-luftvärmepump du tänker på.
Det är nog frånluftsvärmepump jag tänker på. Läser du riktigt noga ser du att jag inte talar om att kyla huset, utan bara det fall där en FLVP använder energin bättre än en FTX.

Pongu skrev:
Har man stängda dörrar kan inte värmen från luft-luftvärmepumparna spridas och det kan därför vara bra att ha en lite radiator på t ex toaletten om man vill ha dörren stängd.
Detta är inte riktigt sant. Med FTX kan faktiskt värmen från värmepumparna spridas till övriga rum. Ifall man silpper stödvärme är dock avhängigt på hur bra isolerat huset är och vad man har för krav på temperatur i det aktuella rummet.

Tex. FRICOS EnergiComfort den styrs av en kombination av utegivare och innegivare

Jag hittar bara gamla priser på den från 2002. Då kostade det systemet ca 8000 kr. Vissa kanske tycker att det är billigt men det är mer än vår elräkning för ett helt år.

P
Karl_Malmqvist skrev:
FTX är nog det bästa valet oavsett ort. FTX har så mycket högre verkningsgrad än FLVP att den sparar pengar även i skåne. Nibe 410p är i mitt tycke ett märkligt försök att blanda FTX och FLVP som inte har några uppenbara fördelar. Installationen med rör blir lika dyr som FTX, och ger lika liten energibesparing som FLVP. Har man 20 grader inomhus och det är -10 ute ger en FTX med 70% verkningsgrad får man en tilluftstemp på 11 grader. Då har man en frånluftstemp på -1, varifrån värmepumpen kan ta sin värme till att producera varmvatten. Detta är förmodligen ett nollsummespel mot driftsenergin för kompressorn.
Njae, det handlar inte om att använda frånlufttemp på -1 av 410p. Den fungerar väl så att den är en vanlig FLVP men den har även en tilluftsfläkt med vattenbatteri som värms av radiatorvattnet som värms av värmepumpen. Det sitter med andra ord ingen värmeväxlare som i FTX:n i Nibe 410p. Det spelar dock ingen större roll för ditt resonemang. Om man jämför en FTX med Nibe 410p så kan man väl säga att det mesta av effekten som Niben producerar åt till att värma upp tilluften, dvs den gör samma jobb som FTX:en. När tilluften har värmts upp finns inte mycket effekt kvar till radiatorvatten eller varmvatten så då blir det eltillskott. Förutom på sommaren när man kör FTX:en i sommarläge, för då kan Niben åtminstone producera varmvatten för hela effekten eftersom tilluften inte behöver värmas.

Karl_Malmqvist skrev:
Detta är inte riktigt sant. Med FTX kan faktiskt värmen från värmepumparna spridas till övriga rum. Ifall man silpper stödvärme är dock avhängigt på hur bra isolerat huset är och vad man har för krav på temperatur i det aktuella rummet.
Njae. Det sitter ju normalt inga tilluftsventiler i badrummen så den enda värmen kommer ifrån varm luft som sugs in i badrummet via frånluftsventilerna. Är dörren stängd så blir det inte så varmt i badrummen, åtminstone inte i mitt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.