Ska göra en larmlampa till en värmepump, bestående av diod och motstånd.
Kan jag istället för att löda koppla med wago?

Plastlåda, lock, vit, LED-komponent, kretskortsmontering, teknik, träbord, ingen människa, öppnad, komponenter separerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vilken sida ska motståndet sitta på dioden?
 
Det kvittar.

Edit: Dioden måste dock sitta åt rätt håll.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Man brukar väl sätta motståndet på anodsidan av lysdioden, men det borde inte spela nån roll.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Anod det är plus sidan då?
 
nino nino skrev:
Anod det är plus sidan då?
Japp, det kan man säga.
Så här ser det ut:

LED, anod, katod, elektriskt schema, beräkning av resistor, spänningsfall, maxström, elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spänningsfallet, Vf, över lysdioden brukar vara 2V.
Och max tillåten ström, If, ca 15mA = 0.015A. skiljer på olika dioder, du får kolla din.
Se'n är det bara att räkna ut hur stort motstånd, R, du behöver, med avseende på drivspänningen, UKrets.
 
Redigerat:
Har 5v och 220ohm motstånd
 
Den uppgivna strömmen för dioden är som sagt max ström. Man kan ha en lägre ström för mindre ljus.
 
nino nino skrev:
Har 5v och 220ohm motstånd
Kommer funka utmärkt, om dioden har If ca 15mA.
Sätt in värdena i formeln, och se att det ger R=200 Ohm.

(200 Ohm kanske man inte hittar alltid, då brukar man avrunda till närmsta högre standardvärde, i detta fall 220 Ohm)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
20mA var det på dioden
 
nino nino skrev:
20mA var det på dioden
Och om du sätter in det i formeln, ser du att det ger R=150 Ohm.
Det enda som kan hända då med ditt 220 Ohm motstånd är att dioden lyser lite svagare.
Men det funkar troligen ändå.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och om du sätter in det i formeln, ser du att det ger R=150 Ohm.
Det enda som kan hända då med ditt 220 Ohm motstånd är att dioden lyser lite svagare.
Men det funkar troligen ändå.
Ska ju bara vara ett larm så huvudsaken är ju att den ändrar färg, man kommer ju kika på den varje gång man passerar
 
nino nino skrev:
Ska ju bara vara ett larm så huvudsaken är ju att den ändrar färg, man kommer ju kika på den varje gång man passerar
Japp, dioden kommer lysa ändå.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
För indikerings-ljus är det ingen mening med att lägga sig nära max-strömmen. De flesta moderna röda/gröna/gula lysdioder lyser fullt tillräckligt med 5 mA.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.