V
Fundering kring festool. Jag har kollat på en sticksåg: PCB 300 EQ i butik men har noterat att det finns PCB 300 EQ Plus. Vad är skillnaden?

Tillbehören.

V
Stefan N Stefan N skrev:
Tillbehören.
Ok men maskinen är densamma?

• Gilla
Highbeam
  • Laddar…
Det är samma

Jag går i tankarna att köpa en RG130 och skulle vilja kolla era erfarenheter av den?
Jag ska primärt använda den för att slipa bort betonghud innan målning men även slipa ner lite ojämnheter sen plattan gjöts.
Vilken av rondellerna är det man ska använda, den röda eller den gråa?

Någon som vet skillnaden på sticksåg ps 300 vs ps 420? Behöver en ny.
Ryobin gick sönder (skräp!).
Lånat farsans Makita, den var bra förutom dammuppsamlingen som inte var någon höjdare. Gillar att Festoolen har uppsamlingen bakåt.

Så vad väljer man, ps 300 eller 420?
420 är ju rätt dyr alltså :thinking::surprised:

300ps är en mer traditionell såg. Väldigt allround och är mer en snickares slit och släng. 420 är carvex och är betydligt bättre för konjuktursågning. Så skall man bara såga lite småsaker eller mycket men inte super noga= 300. Mer styrka och mer noggrannhet =420

Generella regeln är, 300an är för bygg, 420 för snickeri...

• Gilla
Otsef
  • Laddar…
Visst är det fortfarande så när det gäller PS300/PS420 att bordet på PS300 går att vinkla om du skulle behöva det men för att göra det på PS420 så måste man köpa till ett bord?

Jag har en 300. Det är en ganska gammal maskin medan 420 är den senaste. Jag hade en bosch tidigare och skulle nog behållt den. En gst 90 är mer lättarbetad än 300an, kanske lättare bladbyten med 300an.

//Daniel

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Någon som vet skillnaden på sticksåg ps 300 vs ps 420? Behöver en ny.
Ryobin gick sönder (skräp!).
Lånat farsans Makita, den var bra förutom dammuppsamlingen som inte var någon höjdare. Gillar att Festoolen har uppsamlingen bakåt.

Så vad väljer man, ps 300 eller 420?
420 är ju rätt dyr alltså :thinking::surprised:

Stort tack för alla svar (y):D
Då låter ju 420 intressant. Frun kommer väl halshugga en :crysmile:

C
Jag har också en 300 och det enda jag egentligen irriterar mig på är att det är nästan omöjligt att se vart man sågar när man sågar "uppifrån". Där tror jag Carvex:en har en fördel med belysning och mer öppet runt bladet.

Redigerat:
300 för bygg? Nej. Förvisso är det segt att ställa in, men den har utmärkt bladstyrning och utmärkt mjuk gång. Skulle hellre valt mafellen med 300an ligger bra till efter den. 400 var ett skämt. 420 har ett skönt bra grepp och är en bra maskin.

Mafellen är riktigt stark och bra på en massa sätt. Men den är riktigt tung när man sågar från undersidan. Dessutom är bladstyrningen anpassad för de egna svindyra bladen, som dessutom är mycket breda, typ 3 mm. Jag har tre stickisar. Den batteridrivna GST 10,8 går mest, därefter GST 85 PE med permanent monterad Collinsfot, och sist Mafell P1cc. Den batteridrivna är svag och lite halvdålig, men lätt, smidig och batteridriven. Låt ergonomin styra ditt val. Bäst såg är inte alltid förstahandsvalet.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L
Gahhh, är det här något som är vanligt?!
Skadad elektrisk sladd och kontaktdel märkt "plug it" med bar ledning synlig vid brottstället.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.