21 196 läst · 73 svar
21k läst
73 svar
Dina erfarenheter av Festool
Sida 1 av 5
Hej!
Jag har börjat fundera på Festoolsmaskiner men vet egentligen inte så mycket om dem. Hur är de i förhållande till exempelvis Makita? Är Festool mest kända för sina sågar eller är de lika bra i samtliga maskinkategorier? Jag tänker på skruvdragare, tigersåg, sticksåg, skruvautomat och kap- och gersåg. Vore kul att höra om era erfarenheter av Festool!
Tack!
/Johan
Jag har börjat fundera på Festoolsmaskiner men vet egentligen inte så mycket om dem. Hur är de i förhållande till exempelvis Makita? Är Festool mest kända för sina sågar eller är de lika bra i samtliga maskinkategorier? Jag tänker på skruvdragare, tigersåg, sticksåg, skruvautomat och kap- och gersåg. Vore kul att höra om era erfarenheter av Festool!
Tack!
/Johan
Du bör kunna hitta massor skrivit på detta forumet.
Här kan du också läsa massa:
http://festoolownersgroup.com/
Här kan du också läsa massa:
http://festoolownersgroup.com/
Mina erfarenheter är att ingen tillverkare är bäst på alla maskiner.
Festool är i många fall det bästa för finsnickeri. Men håller inte på byggarbetsplats en. Då är tex makita och Hitachi tåligare och bättre.
Festool är i många fall det bästa för finsnickeri. Men håller inte på byggarbetsplats en. Då är tex makita och Hitachi tåligare och bättre.
Jag har haft makia och Bosch och flera Festool. Min erfarenhet är att mina makita gått sönder, men ingen Festool. Jag har ersatt flera verktyg med Festool, men den enda jag skulle byta tillbaka till är Bosch blå sticksåg (gst90?), jag har festools billigare sticksåg. Ingen Bosch blå har gått sönder heller, men de har inte alls samma precision som Festool.
Jag har haft lite Hitachi, Dewalt och Bosch. Har kvar en del bosch men köper för det mesta festool nu. Varför? För att jag vill och kan.
Det som jag ser som den största fördelen är dammuppsamling (där det är applicerbart). Plugit-kontakter är även trevligt, så trevligt att mina boschverktyg fått sådan kontakter. Men jag tycker vidare att maskinerna är väldigt genomtänkta så att dom passar användningsområdet. Systemtänk och så vidare är klart fördelaktigt men jag har för lite saker för att få den fördelen fullt ut.
Vad festool är kända för? Skulle säga att det är sågar, fräsar och dominosystemet. Men någon annan kanske säger något annat? Vad vet jag, men det är iallafall bra grejer. Även deras skruvautomat är riktigt bra. Skruvdragarna likaså. Men där tror jag det spelar mindre roll.
Hade jag klara mig med en makita eller en bosch? Ja, helt klart men utan de fördelar som jag nämnt tidigare. Men en stor nackdel är klart priset.
Det som jag ser som den största fördelen är dammuppsamling (där det är applicerbart). Plugit-kontakter är även trevligt, så trevligt att mina boschverktyg fått sådan kontakter. Men jag tycker vidare att maskinerna är väldigt genomtänkta så att dom passar användningsområdet. Systemtänk och så vidare är klart fördelaktigt men jag har för lite saker för att få den fördelen fullt ut.
Vad festool är kända för? Skulle säga att det är sågar, fräsar och dominosystemet. Men någon annan kanske säger något annat? Vad vet jag, men det är iallafall bra grejer. Även deras skruvautomat är riktigt bra. Skruvdragarna likaså. Men där tror jag det spelar mindre roll.
Hade jag klara mig med en makita eller en bosch? Ja, helt klart men utan de fördelar som jag nämnt tidigare. Men en stor nackdel är klart priset.
Du skrev precis vad jag hade hoppats på. Att det är dammuppsamlingen och systemtänket som är det bästa med dem. För jag funderar på en cirkelsåg men fick sen upp ögona för Festools sänksåg. Vad är egentligen skillnaden förutom precisionen med styrskena? Ser annars bara fördelar med sänksågen. Så jag tänkte väl egentligen köra Festool där och Makita i övrigt. Vad tror du om Festools kap- och gersåg? Jätteschyst att du delade med dig av dina erfarenheter!LsaiboT skrev:Jag har haft lite Hitachi, Dewalt och Bosch. Har kvar en del bosch men köper för det mesta festool nu. Varför? För att jag vill och kan.![]()
Frågan är väl om dammuppsamlingen är nå bättre på en TS55 från Festool än en GKT55GCE från Bosch eller liknande sänksåg från Makita. 
Den stora skillnaden mellan cirkelsåg och sänksåg, är just dammhanteringen, med dammsugare påkopplad kan du snudd på såga i vardagsrummet med offerbit under, försöker du samma sak med cirkelsåg får du sanera halva huset.
Skillnaden mellan TS55 och de andra sänksågarna är att Festools kommer med klyvkniv, vilket både Makitan och Boschen saknar. Boschens dammutsug bygger lite mer utåt på sidan vilket gör att du inte kan såga lika nära tex. en vägg som med Makitan eller Festoolen.
En fördel med Boschs sänksåg är att du kan använda den på både Festool, Makita och Bosch-skenor.
Den stora skillnaden mellan cirkelsåg och sänksåg, är just dammhanteringen, med dammsugare påkopplad kan du snudd på såga i vardagsrummet med offerbit under, försöker du samma sak med cirkelsåg får du sanera halva huset.
Skillnaden mellan TS55 och de andra sänksågarna är att Festools kommer med klyvkniv, vilket både Makitan och Boschen saknar. Boschens dammutsug bygger lite mer utåt på sidan vilket gör att du inte kan såga lika nära tex. en vägg som med Makitan eller Festoolen.
En fördel med Boschs sänksåg är att du kan använda den på både Festool, Makita och Bosch-skenor.
Så egentligen kan jag nöja mig med bara en bra sänksåg? En cirkelsåg blir väl överflödig då om den ändå inte har något som sänksågen inte har? Du märker ingen större skillnad mellan Makitan och Festoolen? För priserna är ju lite olika.. Tack för ditt inlägg!FredrikR skrev:Frågan är väl om dammuppsamlingen är nå bättre på en TS55 från Festool än en GKT55GCE från Bosch eller liknande sänksåg från Makita.
Festool kostar mer , men kostar det så smakar det !tex. Kap å gjersågen är nog den bästa som finns .
Jag har nyligen införskaffat ett antal Festool-verktyg, bl.a. sänksåg, domino, fräs och slip. Varför? Dels skall jag ha dem främst till finsnickerier, men största skälet är att jag som snickerinybörjare hade nada koll på verktygsområdet. Så förutom att betala för kvalitet - billig saker brukar man få köpa flera gånger istället - så betalar jag för att Festool för min räkning har tänkt till så att verktygen jag köper fungerar optimalt. De vet helt enkelt bättre än jag hur det bör fungera.
Än så länge har det fungerat ypperligt!
Än så länge har det fungerat ypperligt!
Har inte kört alla maskinerna från Festool, men som flera här skriver så är det att par saker som jag håller högt på Festools maskiner.
- Dammhanteringen, funkar otroligt bra på allt från slipar (bara man har rätt papper), till sågar.
- Precision, Kapex, Sänksåg, Sticksåg och skruvdragarna är lysande
- Nytänkande Skruvautomaten funkar lysande, sparar batteri och lättanvänd
- Återförsäljarna håller generellt högre nivå än andra tycker jag, intresse från ÅF eller utbildning från leverantör?
- Dammhanteringen, funkar otroligt bra på allt från slipar (bara man har rätt papper), till sågar.
- Återförsäljarna håller generellt högre nivå än andra tycker jag, intresse från ÅF eller utbildning från leverantör?
Just dem verktygen du har köpt verkar ju vara Festools guldkorn. Läser mycket fina omdömen om dem! Jag resonerar likadant, hellre lägga till i början och att grejerna håller än att köpa mängder av billigt smeck. Har du någon erfarenhet av andra märken som du jämför med? Tack för ditt inlägg!Microkatten skrev:Jag har nyligen införskaffat ett antal Festool-verktyg, bl.a. sänksåg, domino, fräs och slip. Varför? Dels skall jag ha dem främst till finsnickerier, men största skälet är att jag som snickerinybörjare hade nada koll på verktygsområdet. Så förutom att betala för kvalitet - billig saker brukar man få köpa flera gånger istället - så betalar jag för att Festool för min räkning har tänkt till så att verktygen jag köper fungerar optimalt. De vet helt enkelt bättre än jag hur det bör fungera.
Än så länge har det fungerat ypperligt!![]()
Vad roligt att höra! Hur anser du Festools kvalitét och egenskaper är i förhållande till andra märken? Jag har inte sett deras nya skruvautomat, hur är den i jämförelse med Makitas? Tack för ditt inlägg!Buuzzz skrev:Har inte kört alla maskinerna från Festool, men som flera här skriver så är det att par saker som jag håller högt på Festools maskiner.
Det hela började egentligen med att jag skulle göra bokhyllor och införskaffade Festools diamant - den stora dominon. Det är verkligen en imponerande maskin som inte kunde vara mer genomtänkt och därför är utmärkt som en nybörjarmaskin!WzOn skrev:
Annars har jag fortsatt att använda mina gamla verktyg i form av gröna Bosch borrmaskin och sticksåg. Bättre att lägga pengar på de saker man inte har till att börja med - Festool är inte billigt, hfrm.. Köpte också en tigersåg, men där blev det en blå Bosch (Festool har ingen tigersåg...) som fått bra kritik och ändå var hyfsat billig på rea. I pipen ligger också en skruvdragare och en multimaskin, men där finns andra märken av hög kvalite men billigare än Festool. Dessa verktyg kräver ju inte heller spånutsug.
Så jag har inte speciellt mycket att jämföra med, men är väldigt nöjd med strategin än så länge!