Vad knepigt det blir. Kanske ska bygga oisolerat men med möjlighet att isolera nästa höst (har inte tiden att göra det nu)

Alltid smart att bygga så man kan förbättra i framtiden även om det inte ligger i planerna nu.

• Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra input i denna tråd. Dags att starta en projekttråd nu.

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag tänkte lösa detta med vertikala takfönster, mot söder. Alltså förskjuta ena halvan av taket vertikalt, och ha fönster däremellan.
Om det hade varit min verkstad/ateljé hade jag nog tänkt precis tvärt om. Istället för att ha fönsterna mot söder, vänd dom mot norr om du kan. På detta sätt så slipper du att få in direkt solljus i utrymmet. Detta tjänar flera syften, dels så slipper du att det blir en bastu mitt på dagen under sommaren. Och dels så får du ett vackert, mjukt och diffust ljus som lämpar sig bättre till mer design/konstnärliga aktiviteter. Vill du ha ett starkare och mer direkt ljus för det praktiska arbetet så går detta att lösa med punktbelysningen, eller en kraftigare allmänbelysning i form av ett antal lysrörsarmaturer i taket.

• Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
E etjo skrev:
Om det hade varit min verkstad/ateljé hade jag nog tänkt precis tvärt om. Istället för att ha fönsterna mot söder, vänd dom mot norr om du kan. På detta sätt så slipper du att få in direkt solljus i utrymmet. Detta tjänar flera syften, dels så slipper du att det blir en bastu mitt på dagen under sommaren. Och dels så får du ett vackert, mjukt och diffust ljus som lämpar sig bättre till mer design/konstnärliga aktiviteter. Vill du ha ett starkare och mer direkt ljus för det praktiska arbetet så går detta att lösa med punktbelysningen, eller en kraftigare allmänbelysning i form av ett antal lysrörsarmaturer i taket.
Jag gillar hur du tänker, men det kommer bli svårt att få till rent estetiskt. Får klura vidare...

Nu har det ritats färdigt. Typ. Ska nog göra toaletten mindre på någon ledd och samtidigt centrera fönstret på toalettväggen. Det är nedskalat från 55 (initialt försök), till 44. Detta efter att jag ringt högsta politikern i byggnadsnämnden och undrat hur stora avsteg man kan diskutera. Enligt handläggaren, som ju tyvärr bara gör sitt jobb och har varit supertrevlig hela resan, ska detta vara oproblematiskt att få igenom. Famous last words som det heter...

Tanken är att det lilla rummet i nordost ska vara smutsrummet. Färg och metall alltså. Ska se till att ha en utslagsho där också. Samt gjuta ner en golvbrunn och plombera för framtida ägare som kanske vill göra badrum.

Arkitektritning av en byggplan för en bostad med mått och indelning, inklusive en toalett och smutsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektoniska ritningar av ett hus med måttangivelser för södra och östra fasaderna, samt i profil.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 5 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Nu har det ritats färdigt. Typ. Ska nog göra toaletten mindre på någon ledd och samtidigt centrera fönstret på toalettväggen. Det är nedskalat från 55 (initialt försök), till 44. Detta efter att jag ringt högsta politikern i byggnadsnämnden och undrat hur stora avsteg man kan diskutera. Enligt handläggaren, som ju tyvärr bara gör sitt jobb och har varit supertrevlig hela resan, ska detta vara oproblematiskt att få igenom. Famous last words som det heter...

Tanken är att det lilla rummet i nordost ska vara smutsrummet. Färg och metall alltså. Ska se till att ha en utslagsho där också. Samt gjuta ner en golvbrunn och plombera för framtida ägare som kanske vill göra badrum.

[bild]
[bild]
Vad kul, bara 2,5 år senare! ;)

Jag har gjort samma sak fast i mindre skala (25 kvadratmeter).
Några frågor:
Vad ska du ha för uppvärmningssystem? Ser ju skorstenen, men antar att du skall ha någon annan värmekälla också?
Är det bandtäckt plåttak eller blir det faktiskt korrugerad plåt? Ser att du skrivit korrugerad plåt men på ritningen ser det mer ut som en bandtäckning.
Skall du bygga själv eller leja bort?

V vectrex skrev:
Vad kul, bara 2,5 år senare! ;)

Jag har gjort samma sak fast i mindre skala (25 kvadratmeter).
Några frågor:
Vad ska du ha för uppvärmningssystem? Ser ju skorstenen, men antar att du skall ha någon annan värmekälla också?
Är det bandtäckt plåttak eller blir det faktiskt korrugerad plåt? Ser att du skrivit korrugerad plåt men på ritningen ser det mer ut som en bandtäckning.
Skall du bygga själv eller leja bort?
Jo livet kom emellan lite extra så jag hade inte möjligheten att ta tag i detta förrän nu. Men när man väl är i gång blir man riktigt taggad! Svar:
- Värmesystem blir en llvp för underhållsvärme och sen kamin för att få upp värmen när det är kallt ute.
- Taket blir korrugerad plåt vilket vi även har på huvudbyggnaden, men jag orkar inte ändra mer i ritningen.
- Jag ska leja bort allt fram till plasten i väggarna. Jag tänkte dra el, isolera en extra 45:a och fixa innervägg. Är sugen på vitt gipsat tak men björkplyfa på innerväggar i stora rummet, lite beroende på pris.

Boom.
Dokument som visar ett beslut om beviljande av bygglov och föreskrifter för byggnation, med fokus på textinnehållet.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Stort grattis! Förstår att det är lite glädjefnatt just nu — med all rätt!
Nu hoppas vi på en detaljerad och regelbunden rapportering i en byggtråd med mycket bilder. :)

Njut av resan.
//Ronnie

Ska göra mitt bästa, gillar inte att ta bilder utomhus dock, men får väl försöka iaf!

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.