Tack, tre av varje beställs. Finns två element till så de blir i reserv.
Återkommer med resultat.
Kvitto på beställning av elektroniska komponenter inklusive kondensatorer och priser.

Redigerat:
  • Gilla
egge och 2 till
  • Laddar…
Tror på filterkondensatorn. Den gamla reagerar inte vid skifte av mätkabel men den nya gör en snabb förändring.
En gammal och nya filterkondensatorer på vit bakgrund, med den gamla till vänster och nya till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många tack för hjälpen, sparade mig köp av ett nytt element. Lyser så fint nu och det blev varmt.
Och så en nostalgibild på en del jag hittade, vad är det för något?😉
Har varit faktiskt certifierat mig två gånger i lödning, -76 militärt enligt flygvapnets godkännande och sedan -79 på Ericsson i ett "traineeprogram".
Närbild på en del av ett värmeelement med en tänd röd indikatorlampa som visar att det är påslaget.
Skapa konto
Närbild av ett äldre löddel med kopparbitar mot grå bakgrund, relaterat till inlägg om lödning och renovering.
Skapa konto

• Gilla
egge och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar på att bilden visar en "lödspets" för dil-kapslade ic.

Japp, klarade 16-bens kretsar, en nödlösning om det inte fanns lödstation med tennsug.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Många tack för hjälpen, sparade mig köp av ett nytt element. Lyser så fint nu och det blev varmt.
Och så en nostalgibild på en del jag hittade, vad är det för något?😉
Har varit faktiskt certifierat mig två gånger i lödning, -76 militärt enligt flygvapnets godkännande och sedan -79 på Ericsson i ett "traineeprogram".
[bild][bild]
Grymt! Nu blir jag nästan sur på mig själv att jag köpte nya element för bara två månader sedan... 😁 Här ska tjackas kondingar och fixa de två trasiga som fortfarande ligger kvar i stugan. Tack för infon! 👍

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag bytte båda samtidigt när det ändå var nedplockat.
Du får ta bort kylflänsen ovanför filterkondingen för att få den på plats då den är lite större och vända elektrolyten rätt. Kolla från foliesidan att filterkondingens ben lätt går genom mönsterkortet innan du monterar den på "rätt" sida. Annars var det ett enkelt.

• Gilla
egge
  • Laddar…
Hej,
Sitter med samma element och det lyser rött.
Hur kommer man åt kretskortet?
Är det plastklämmor? Är lite rädd för att ha sönder 10 år gammal plast.
Några tips?

A AndersS skrev:
Kan detta passa redigerat
men kan bli kan bli knepigt med måtten, nuvarande är 26,5*17*8 mm + benen. Men bör gå att få på plats med lite fula ord.
[länk]

[länk]
Tack så hemskt mycket för den här informationen!
Jag har precis fått liv i vårt gamla element som hade symptomet att den röda lampan blinkade, genom att beställa dessa och bytt ut dem.

Någon frågade längst ner hur man öppnar den.
Det finns två skruvar under elementet som håller metallfronten. När den är borta kan man skruva ur den skruv som håller lådan till ramen. Lådan ha ett par plastflörpar man snäpper upp och ett platslock.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.