Hej. Igår kväll använde jag en Hikoki vinkelslip ganska intensivt tills ett batteri laddades ur från 2 staplar till blinkande 1. Hade laddat det andra under tiden, tar ut det laddade och sätter in det tomma. Då lyser laddaren med fast grönt sken och piper högt med fast ton. När jag drar ur batteriet börjar laddaren blinka rött. Batteriets stapel 1 och 4 blinkar (grönt) när jag trycker på knappen. Gissade på överhettning men det gick inte över ens nu i morse. De är några år gamla - är det bara att skicka på återvinningen? Skräp.
Det är signalen att elektroniken låst batteriet. Endera pga elektroniskt fel eller att cellers spänning är utanför det säkra området. Tyvärr verkar det inte möjligt(?) att göra något åt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 880 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 880 inlägg
Nu kör jag inte Hikoki utan Makita, men jag litar inte på skyddsmekanismen i batterierna och kör dom därför aldrig tomma. Laddar vanligtvis när de är på två streck eller precis kommit till ett streck.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 041 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 041 inlägg
Vinkelslipen i Makita 18V-systemet är den enda prylen jag har som gör batterierna varma, så jag är också rimligt varsam och gör precis som breakman, laddar innan batteriet är tomt. Kanske bra tips här också inför framtiden?
Klicka här för att svara