Någon som har ett tips på på LED-dimmrar som gör sig bra med en 3-facksram, alternativt en flerfacksram (kant, mitt, kant)?
Jag vill inte att det ska behöva kosta över 3000:- för att dimma lite lampor, så hur ser möjligheterna ut att kirra nån generisk dimmer från exempelvis Kjelle och matcha det med en ram från ett annat märke, är det naivt tänkt?

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
B
  • Gilla
Philemonkey
  • Laddar…
med undantag för att inte alla LED[-laster] och dimmers trivs ihop – precis som BSOD skrev – så fungerar det väl alltid estetiskt med en dold dosdimmer som kontrolleras med återfjädrande tryckknapp (trapp- eller kronströmbrytare) från samma serie som övriga apparater i ramen

exempel på dosdimmer då? lokala: eltako eud61npn-230v, vadsbo, malmbergs... smarta: plejd, shelly...

• Gilla
Philemonkey och 1 till
  • Laddar…
Just ja, själva lampan det rör sig om är denna
https://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-downlight-LED-230-V/p/Pr366776000

Hade tänkt parallellkoppla 4st på en dimmer.
Kan jag anta att den skenbara effekten kommer hamna någorlunda nära 4*5,5w
eller hur påverkas det av fasförskjutningen?
Det står i dokumentationen för Schneidern att max 3 dimmrar får kopplas till en fas på 16A, vadan denna säkerhetsmarginal. Jag hade tänkt köra detta på en 10A där övrigt elektronik (TV, dator) också ingår.

Låter ju helt barockt att några dimmrar skulle behöva ha en dedikerad fas liksom.
Kanske jag som missuppfattar.

Max antal dimmers per säkring har nog att göra med samma problem som i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/typ-av-naetadapter.431141/
Startströmmen triggar säkringen, även om belastningsströmmen bara är en bråkdel av denna.
Gränsen 3 är nog inte speciellt exakt. Du kan prova med en till, eller 3 st på en 10 A säkring. Det handlar inte om en säkerhetsrisk utan om att säkringen "tjyvlöser". Och det går att belasta denna säkring med övriga uttag och belysning.

• Gilla
Philemonkey
  • Laddar…
Tack för era svar!
Bästa forumet på nätet btw.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.