Nedervåningen i vårt gamla hus uppgraderade elen för kanske 5-6 år sedan, innan vi flyttade hit. Ett antal av strömbrytarna är för dimmers (vet ej märke men installerat av välrenommerad elfirma). Dessa finns i två varianter, en fungerar bra...där vrider man bara på ratten för att sätta på strömmen och för att reglera styrkan. Den andra varianten funkar inte bra...där trycker man in knappen för att sätta på, samt vrider för att reglera styrkan. Dessa knappar börjar spricka efter ett tag, antagligen för att man inte trycker mitt i knappen utan på sidorna, vilket gör att det blir spänningar i plasten (...kanske). Frågan: brukar det vara så här? Måste man byta rattar med jämna mellanrum? Är det värt att byta till dimmerreglage av första typen istället, och är det hyfsat enkelt att göra?

Har samma problem (ratten sprucken) med min dimmer i köket. Retar mig på att det inte går att få tag i en ny ratt.
Skulle byta ut dimmern. Det är inte svårt. Håll rätt på hur kablarna är kopplade i den befintliga dimmern. Är du osäker ta hjälp av en elektriker.

Nej det är inte särskilt vanligt att rattar behöver bytas ut/är det som havererar först på en dimmer.
Halvdassig kvalite, otur, ovarsam behandling, kan vara vilket som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.