Jag skulle byta en inline dimmerpuck till en med nolla pga byte till LED lampor, inhandlade en ELKO dimmerpuck utan större eftertanke. Men när jag skulle koppla in den upptäckte jag att den hade två separata N anslutningar, som dessutom var byglade med en tråd i kartongen.
På inkopplingschemat framgår det dessutom tydligt att båda N plintarna skall anslutas:
Jag kontrollmätte även mellan båda N anslutningarna och de hade ingen som helst kontakt internt. En meningsfull användning av den andra N anslutningen skulle ju vara att leda vidare nollan till lasten, men det kan ju orimligen fungera om de saknar förbindelse internt.
Andra har även noterat att kravet på att båda skall anslutas är:
"så korkat så att det inte är sant"
Det slutade med en wago (såsom han gjorde i den länkade tråden) för att få fram nollan till båda N anslutningarna, trångt och jävligt i en gammal pansardosa, men det gick.
Men om ingen kan förklara för mig vad meningen är med de två N anslutningarna så måste jag kontakta ELKO i morgon och fråga om de fan i mig är helt jävla dumma i huvudet.
Den lilla bygeln som följde med, en liten 1mm^2 tråd med crimpade ändar, kan man slänga. Det går inte att få in mer än ett par kardeler i samma plint så hur fan man ska ansluta en nolla med en vanlig 1.5mm^2 kabel med bygeln på plats begriper jag inte heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På inkopplingschemat framgår det dessutom tydligt att båda N plintarna skall anslutas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kontrollmätte även mellan båda N anslutningarna och de hade ingen som helst kontakt internt. En meningsfull användning av den andra N anslutningen skulle ju vara att leda vidare nollan till lasten, men det kan ju orimligen fungera om de saknar förbindelse internt.
Det slutade med en wago (såsom han gjorde i den länkade tråden) för att få fram nollan till båda N anslutningarna, trångt och jävligt i en gammal pansardosa, men det gick.
Men om ingen kan förklara för mig vad meningen är med de två N anslutningarna så måste jag kontakta ELKO i morgon och fråga om de fan i mig är helt jävla dumma i huvudet.
Den lilla bygeln som följde med, en liten 1mm^2 tråd med crimpade ändar, kan man slänga. Det går inte att få in mer än ett par kardeler i samma plint så hur fan man ska ansluta en nolla med en vanlig 1.5mm^2 kabel med bygeln på plats begriper jag inte heller.
Kan det vara så att din dimmer kräver konstant egen liten ström för att fungera?E ernelli skrev:Jag skulle byta en inline dimmerpuck till en med nolla pga byte till LED lampor, inhandlade en ELKO dimmerpuck utan större eftertanke. Men när jag skulle koppla in den upptäckte jag att den hade två separata N anslutningar, som dessutom var byglade med en tråd i kartongen.
[bild]
[bild]
Likt en rörelsedeckare eller skymningsrelä. I dessa sätter du ihop Nollan. För det är just Nolla, själva apparaten bryter bara fasen vilket gör att lampan ej fungerar för den måste ha både nolla och fas.
Men visst kan man ju undra varför man inte kan göra det internt. Alltså byglingen. Kanske för att förvilla och tvinga folk till elektriker eller har det nåt med funktionen att göra t ex trapp, fast då hade man ju ändå kunnat ändå koppla annorlunda 🤔
Styr man den här dimmern via mobil eller trådlös strömbrytare?
Redigerat:
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag gissar att push funktionen är ”skild” från nöt internt. Troligen kan man använda ngn annan strömkälla. Men om man som i normalfallet använder 230V fas. Så behöver den nolla.
Men det bör framgå av ngn mer detaljerad manual.
Det finns eller har funnits dimmers där man kan driva push funktionen med ex 24V DC.
Det finns eller har funnits dimmers där man kan driva push funktionen med ex 24V DC.
Redigerat:
Det låter rimligt. Det förklarar varför det inte fanns någon som helst förbindelse mellan båda N terminalerna. Troligtvis går push ingången via en optokopplare för att galvaniskt isolera push från drivkrets.H hempularen skrev:Jag gissar att push funktionen är ”skild” från nöt internt. Troligen kan man använda ngn annan strömkälla. Men om man som i normalfallet använder 230V fas. Så behöver den nolla.
Vid tillfälle borde det gå att mäta fram en intern koppling mellan push ingången samt ena nollan respektive L/out och den andra nollan, men nu sitter pucken i väggen.
Klicka här för att svara