Hallå!

Har en dimmer (troligen Schneider) som plötsligt inte går att tända. Det går att trycka in den en bit men den klickar inte. Den sitter i ett badrum och är gissningsvis 12 år gammal.

Jag hade en annan i huset som var betydligt nyare och som fick precis samma problem, men efter ett tag började den bara funka och har gjort sedan dess.

Det torde ju röra sig om ett mekaniskt fel. Låter det bekant och kan det handla om en fjäder som hamnat snett eller plast som spruckit eller dyl? Är det något jag kan fixa själv som icke-elektriker?

Tack
 
Mekaniskt fel på tryckströmbrytaren i en dimmer är inte helt ovanligt.
Det är inte möjligt att laga detta utan det är ett utbyte av hela dimmern som gäller.
 
  • Gilla
suprapappa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mekaniskt fel på tryckströmbrytaren i en dimmer är inte helt ovanligt.
Det är inte möjligt att laga detta utan det är ett utbyte av hela dimmern som gäller.
Attans, men tack! :)
 
Märkligt nog, efter ett par dagar utan att använda den funkar den plötsligt igen :)
 
Düsseldorff
S suprapappa skrev:
Märkligt nog, efter ett par dagar utan att använda den funkar den plötsligt igen :)
Klassiskt fel. Du har fått spöke.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.