japp, man kan ha både vridreglage eller trvcknapp till Plejd -- då pratar vi om en dimmerpuck som kräver nolla

och en public service disclaimer: "det finns även andra dimmeralternativ förutom Plejd" ;)

Tack för svaren, ni e grymma.

Får prova med det jag beställt. Funkar det inte får jag tänka om och använda dimmern nån annanstans isåfall och beställa nåt av det andra. Fast jag egentligen inte vill ha vridbar dimmer. :(

harka harka skrev:
och en public service disclaimer: "det finns även andra dimmeralternativ förutom Plejd" ;)
Nja, men då måste man mecka ut brytaren för att ställa in parametrar med en skruvmejsel. I värsta fall sitter den i en dosa längst upp på väggen så man måste stå på en stege! Det är först när kunden valts en lampa som dimmern kan ställas in rätt. Har kunden en Gateway så kan elektrikern fixa inställningar utan hembesök.
Det händer aldrig med en PLEJD, därför har elektrikerna installerat över 850`000 st.

Redigerat:
  • Gilla
harka
  • Laddar…
det är sant Leif -- det finns många fördelar med Plejd och jag har installerat ett flertal

kan dock konstatera att hemma hos mig så är majoriteten av mina dimmers ungefär 35 år gamla och fungerar fortfarande utmärkt -- finns det ens en Plejd-app om 35 år?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nja, men då måste man mecka ut brytaren för att ställa in parametrar med en skruvmejsel. I värsta fall sitter den i en dosa längst upp på väggen så man måste stå på en stege! Det är först när kunden valts en lampa som dimmern kan ställas in rätt. Har kunden en Gateway så kan elektrikern fixa inställningar utan hembesök.
Det händer aldrig med en PLEJD, därför har elektrikerna installerat över 850`000 st.
Hej
Plejd är också fantastiskt lätt att konfigurera efter inkoppling. Den klarar de flesta laster och att ändra inställning, eller byta last görs i appen. Av vem som helst.
Ändå är den stora fördelen varken lätt installation, eller App-regleringen. Det är tidsfunktionerna och scenariona som man kan lägga på dubbelklick, eller extra knappar. Jag byter ut alla mina väl fungerande och bara 8 år gamla Eltako dosdimrar, bara för att få scenariostyrningen.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu är grejerna inkopplade och hittills fungerar det bra. Får se ikväll när det är mörkt ute så man kan se bättre. :) om dom kan glöda lite vid avstängd läge eller ej.

Körde med Schiders dosdimmer.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Väcker tråden igen.

Det där med plejd, klarar en krondimmer (DIM-02) på ena utgången driva dessa LED drivers som jag har lagt ut på första inlägget i tråden. Det sitter ju 4st sånna drivers och dom driver 3 spottar var. Alla drivenheter matas från ett och samma uttag.

blir det för mycke för plejd eller är det lungt?Står att plejden kan driva 100VA per kanal. Men hur mycket blir 4st sånna drivers ihop?

Tacksam för svar

Dina skrivdon klarar både fram-och bakkantsdimning. Plejd Dim-02 klarar 100VA per kanal i bakkant och 50 VA i framkant.
12 Ljuskällor på 3,6 W ger drygt 43W i last. Det beror på drivdonen och ljuskällornas karaktäristik om de 43 W:en går att likställa med 43VA.
Eftersom drivdonen verkar klara bakkantsdimning, borde det fungera.

Toppen. Tack för svar. Blev osäker på det där med 100VA. Men det kan man då översätta till 100W eller?

Ja på ett ungefär, tillräckligt nära för LED-belysning. VA används för att ange den verkliga belastningen på nätet (såsom dimmern) när förbrukaren orsakar att ström och spänning inte ligger i fas med varandra.

Toppen. Tack. Då ska det vara lugnt att köra plejden på dessa. Finns ju t.o.m mariginaler kvar. :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Plejden inkopplad och funkar bra. Dock kan jag inte köra så svagt men det beror säkert på lampor samt drivenheter. dom började från ca 28% och då blinkade dom i otakt med varandra och förde disco i vardags rummet men runt 33% så lös alla stadigt. Så det får bli bra så. :)

Så Plejd DIM-01 fungerar till 67 % i detta fall då ;)

• Gilla
Jan142
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så Plejd DIM-01 fungerar till 67 % i detta fall då ;)
körde med DIM-02 då jag ville ha styrning även för fönsterbelysning.
Det jag märkt oxå är att GU10 lampor börjar inte förrän runt 20% samt många E14 o E27av olika fabrikat. Har plejd nu på fler ställen och upplever stora skillnaden på lampor.
Vid köksbordet har vi IKEA’s rollsbo eller vad det nu heter med en spiral led slinga och dessa lampor börjar nära 0. Tänds vissligen runt 10% i plejd men när det väl tänds så ser man lite svagt att tråden glöder väldigt lite.
Andra lampor som tänds vid ca 20% i plejd så är det rätt mycke ljus redan då.

är det så stor skillnad mellan dimbara led lampor. Nån som vet GU10or tex som går ner till nära 0?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.