Hej. Jag har en dimmer som jag skulle vilja byta ut.

Men jag känner inte igen symbolerna och färgerna är lite annorlunda. Svart kabel på P, röd och blå på varsin pil. Dimmern har inte fungerat på många år och mig veterligen så är den inte trappkopplad. Men det är ju tre kablar. Känns som P borde vara tändtråd? Röd kanske fas? Men är det enda sättet att montera ner dosor/armaturen och kolla vad som går vart?

• Dimmer med symboler och kopplingsschema, svart kabel vid P, röd och blå vid pilar. Text "Glödelampe" och "Sikring". 230V 50Hz anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lipex123 skrev:
Men är det enda sättet att montera ner dosor/armaturen och kolla vad som går vart?
Ja.

Är det inte röd på svart pil och blå på "B"? En svart pil "neråt" icke ansluten då.

Har du kollat så det inte är det enkla felet som gör att dimmern inte fungerar. Dvs har du tittat på säkringen som sitter i dimmern så att den är hel?

R roli skrev:
Har du kollat så det inte är det enkla felet som gör att dimmern inte fungerar. Dvs har du tittat på säkringen som sitter i dimmern så att den är hel?
Jag håller med om det förslaget. Jag har en dimmer i köket med vanlig glödlampa och flera gånger har säkringen gått när glödlampan går sönder.

G Guson skrev:
Är det inte röd på svart pil och blå på "B"? En svart pil "neråt" icke ansluten då.
Stämmer, var inte jag som tog bilden men så som jag förstod det så var båda på pil ut, men den blåa är faktiskt kopplad på B. Är det samma som "X", dvs att den inte har något med dimmern att göra? Säkringen har bytts ut, men det är själva knappen på dimmern som inte fungerar verkar det som, hörs inget klickande ljud när man trycker på den i alla fall.

L lipex123 skrev:
Men är det enda sättet att montera ner dosor/armaturen och kolla vad som går vart?
Nejdå, det är betydligt enklare att koppla in en ny dimmer likadant. Då behöver du inte ta reda på vad varje ledare har för funktion.

Nu har ni kommit fram till att blå sitter på en blindplint. Bra, där ska den sitta även på nya dimmern, eller hellre terminerad i en toppklämma bakom dimmern, eller ännu bättre ansluten till N-terminalen på din nya dimmern om den har en sådan.

De andra två kopplar du till pil in och till ena pil ut (dvs motsvarande märkningar på nya dimmern).. Det spelar här ingen roll vad som är fas och tändtråd.

• Gilla
lipex123 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.