En enklare dimmerfråga:
Min vardagsrumsdimmer ger ett flimmrande ljus så jag antar att den är utsliten. Jag tänkte sätta in en ny och kollade därför hur den gamla var infäst och kopplad. Dosan är av plåt och dimmern har små klor som fälls ut för att fästa den i dosan.
1. Finns dylik att köpa och vet någon vilket märke det kan vara?
Kollade på en ELKO tror jag att det var men den skulle skruvas fast i väggen, det kan jag visserligen göra men putsen är så spröd i väggarna att det lätt blir stora hål och pluggar fäster riktigt dålig ibland.

2. Hur får man klorna att fästa riktigt bra?
Jag tycker inte den sitter riktigt lika bra efter mitt lilla ingrepp.

Tacksam för svar, tack även för många intressanta tips här på forumet, jag har lärt mig massor om el.

Dimmers brukar inte ha klor, iaf inte de större fabrikaten som jag använder.
Men det finns något som heter dosclips (E-nummer 14 261 00). Dessa slår du över kanten på den gamla plåt-/blydosan så får du 2 skruvar att fästa dimmern med.

68342.jpg

Det finns väl hål för skruvar i hörnen på dimmern?

Aha, läste för fort, det gick visst inte :) Då är dosclipsen dina vänner.

"Hur får man klorna att fästa riktigt bra"

Man använder en rejäl mejsel och tar i utav bara helvete :)

Tack för svaren, det blir nog några dosclips.

Om någon fortfarande bryr sig:

Dosclips hade tyvärr ingen större bygghandel och förvånande nog visste dom inte var det var. El-handeln vill kanske inte sälja till privatperson så jag tänkte hitta en annan lösning. Sprang på Clas Os billigaste dimmer. Den har klor.

Det är inte så att någon bytt till lågenergilampor bara, då kan dimmern flimmra?
I annat fall så funkar det med klor som du skriver, men det är gränsfall till att det får plats. Men det sitter så det behöver du ej oroa dig för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.