2 626 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Dimmbara lysrör?
Hej,
Jag kan inte sova om jag inte har dimbara lysrör i toaletten. Stort problem, jag vet
Plågas just nu av en HE 14 W/830 från OSRAM.
Vad jag har förstått går det inte att dimma traditionella lysrör utan man måste nog köra med led rör.
Frågan är då vad jag måste byta ut för att kunna köra dessa ledrör?
//ursäkta att jag stavat som min svåger i rubriken, det gick inte att korrigera i efterhand.
Jag kan inte sova om jag inte har dimbara lysrör i toaletten. Stort problem, jag vet
Vad jag har förstått går det inte att dimma traditionella lysrör utan man måste nog köra med led rör.
Frågan är då vad jag måste byta ut för att kunna köra dessa ledrör?
//ursäkta att jag stavat som min svåger i rubriken, det gick inte att korrigera i efterhand.
Det är inte lysröret som avgör om det går att dimmra eller inte utan drivdonet......
Tack för ditt svar bossen! Det kan nog stämma det du skriver men jag misstänker att ledröret är både billigare och stabilare att dimmra. Så frågorna i min första post kvarstår!
Det du måste byta är drivdonet till ett som är dimmringsbart.....vilken typ du ska ha är kanske mest en smaksak....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
En betydligt billigare lösning kan vara en nattlampa, om det finns uttag på toan.
Tack för alla svar! Måste kanske förklara varför jag inte kan sova om nätterna:
Stora delar av mitt hem är automatiserat, där bland annat rörelsedetektorer ansvarar för belysningen.
Pucken som kommunicerar med rörelsesensorn är en dimmer, därför måste jag använda en dimmer. Annars måste jag manuellt slå på och av belysningen varje gång jag lånar toan. Och det klarar jag inte av
Dimmern är en FGD211 från Fibaro. Enligt den svenska leverantören är dimmern b.la. kompatibel med:
Elektronisk transformator- I de flesta fall, Vi rekommenderar Osram mouse serien vid fast installation och vid montage i lampan Vadsbro Dosdimmers.
LED, 230 V dimbara ledarmaturer samt LED drivers som är dimbara på primärsidan.
Jag hade varit evigt tacksam om någon hade kunnat länka till de produkter som jag behöver för att få det att funka!
Tack på förhand,
Byggturken
Stora delar av mitt hem är automatiserat, där bland annat rörelsedetektorer ansvarar för belysningen.
Pucken som kommunicerar med rörelsesensorn är en dimmer, därför måste jag använda en dimmer. Annars måste jag manuellt slå på och av belysningen varje gång jag lånar toan. Och det klarar jag inte av
Dimmern är en FGD211 från Fibaro. Enligt den svenska leverantören är dimmern b.la. kompatibel med:
Elektronisk transformator- I de flesta fall, Vi rekommenderar Osram mouse serien vid fast installation och vid montage i lampan Vadsbro Dosdimmers.
LED, 230 V dimbara ledarmaturer samt LED drivers som är dimbara på primärsidan.
Jag hade varit evigt tacksam om någon hade kunnat länka till de produkter som jag behöver för att få det att funka!
Tack på förhand,
Byggturken
Dimbara T5-LEDlysrör hör nog till ovanligheterna iaf i Sverige, då T5-lysrör redan är starkt förknippade med moderna elektroniska drivdon.
Antingen får du söka dig utomlands http://www.alibaba.com/showroom/dimmable-led-tube-t5.html
eller byta ut befintligt HF-don mot ett dimbart med 1..10V och byta till en puck som har 1..10V utgång.
Antingen får du söka dig utomlands http://www.alibaba.com/showroom/dimmable-led-tube-t5.html
eller byta ut befintligt HF-don mot ett dimbart med 1..10V och byta till en puck som har 1..10V utgång.
Klicka här för att svara