10 446 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Dimensionering ytjordvärme, liten pump?
Ja då är jag med på vad du menar, men fortfarande kanden ju gå sönder. det är ju inget som säger att den hålle längre för det!BAS skrev:Hej Carman.
1. Elektronik är halvledare, transistorer, CPU-er m.m. Att kompressorn är el-driven betyder inte att den är elektroniskt styrd.
Några exempel på "elektronik" är TV, Radio, dator.
Exempel på elektriska prylar= Brödrost, elpatron, borrmaskin, ficklampa.
2. Diametern ggr pi ggr längden beskriver en yta. Kontaktytan mot berget/vattnet/jorden/luften eller vad det nu kan vara har direkt påverkan hur stor värmeeffekt som kan överföras. För övrigt så har du ju skrivit i princip det jag skrev i svaret.
o hur styrs dn då? via prasostater o enbart med fast kondensering, är den enda varient jag kan komma på som inte kräver styrsystem. Sån teckning lämna man ju för 20-25 år sedan, för att den gav för dålig COP!!!
sökte lite på nätet å såg att dom även kör pumpar med direkt förångare, vilket alla andra också lämnat på grund av olika saker, en sak är ju att kylan i stt sånt system ger kärlskott på gräsmattan....
Hej Carman.
En rumstermostat, rätt placerad drar kontaktorn som ger ström till kompressorn. Är det kallare i huset än inställt värde startar kompressorn, om det är tillräckligt varmt stannar kompressorn. Trögheten i systemet gör att kompressorn går minst 40-50 minuter åt gången. Det går att ändra genom att byta termostaten.
Maskinen med direktförångning "Bonus direkt" är otroligt populär då den är enkel att installera själv. Från början fanns det en maskin som hette "Markus" och drabbades tyvärr av mycket problem p.g.a. elektroniken i styrsystemet. Konstruktionen har övertagits av Bonus som nu gör samma maskin UTAN elektronikstyrningen. Den säljer mycket bra norrut där det är för kallt för luft/luft värmepumpar.
En rumstermostat, rätt placerad drar kontaktorn som ger ström till kompressorn. Är det kallare i huset än inställt värde startar kompressorn, om det är tillräckligt varmt stannar kompressorn. Trögheten i systemet gör att kompressorn går minst 40-50 minuter åt gången. Det går att ändra genom att byta termostaten.
Maskinen med direktförångning "Bonus direkt" är otroligt populär då den är enkel att installera själv. Från början fanns det en maskin som hette "Markus" och drabbades tyvärr av mycket problem p.g.a. elektroniken i styrsystemet. Konstruktionen har övertagits av Bonus som nu gör samma maskin UTAN elektronikstyrningen. Den säljer mycket bra norrut där det är för kallt för luft/luft värmepumpar.
Tror jag har sett dig skriva ungefär samma sak tidigare. Vilka fabrikat höll på med med direktförångning?CarMan skrev:
Ungefär när såldes dessa system? På 80-talet?
Vilka andra anledningar gjorde att dessa försvann? Okunskap hos dom som installerade? Taskiga materialval?
(Jag har själv en Zirius vp med direktförångning, men känner inte igen din beskrivning av gräsmattan.
Till UppsalaAnders; om Bonus och dess produkter känner jag inte till ett smack, men än så länge funkar vår Zirius som den ska. Fördelen med direktförångning är att man kan få plats med ett jordvärmesystem på en mindre yta. Självklart ställs större krav på att installationen blir riktigt utförd.
Försäljarargument för att kunden ska köpa nya radiatorer.CarMan skrev:
Direktförångande jordvärmepumpar tillverkas fortfarande av Evi Heat. Visst kan det bli vissa tjälskador i gräsmattan men det går väl att fixa till på våren. Har man inte plats för 2-300 meter brineslang så varför inte. Priset för en direktförångande anläggning är ju klart intressant.
Klicka här för att svara