Hej!
Är verkligen nybörjare på allt vad byggnation heter, men är lite sådan att jag gärna försöker lösa problemet själv, dock vill jag absolut inte göra något som jag inte är säker på att det ska hålla. Ska bygga ett loft i min lägenhet i ena delen av ett rum som är 6x4m, så längst in mot ena kortsidan, ska vara ca 2m ut i rummet och mellan väggarna blir det ju således ung 4m.
Har tänkt mig att det blir som ett innertak under loftet, och ett golv över, där sängen är nedsänkt i golvet, så själva profilen på loftet blir ca 30cm eller något sådant, nu är frågan lite kring dimensionering och infästning.
Har funderat lite kring att sätta balkskor med expanderskruv i väggen, är inte riktigt säker på om det är betong eller tegel i väggen, är det tegel kanske någon annan infästning måste göras. Den innersta balken kan ju fästas mot kortsidan på väggen, och sedan är min tanke att det blir en 30 cm ut i rummet, sen uppehåll för sängen, sängen är tänkt en 140cm så nästa balk blir 170cm ut, och den sista 200 ut. Frågan är lite om denna konstruktion skulle fungera, samt lite tankar kring dimensionering på balkarna, vill ju vara riktigt säker på att det håller. 45x225-limträ ngnstans, kan det vara vettigt tex om nu övriga verkar ok.
Klistrar in en väldigt enkel skiss som jag mycket vackert skapat i paint
I själva säng-utrymmet blir det förmodligen en ram runt längs balkarna som madrassen kan vila på.