Hej alla duktiga byggare!

Jag ska bygga ett entresol/loft i mitt nya garage. Ska ha det som lager för bildelar och "fikarum/lounge"
Det är 5.8 meter brett och det kommer bli 5.5-6 meter djupt.
Tanken är att lägga bärlinor på stolpar utmed väggarna på sidorna och fästa golvbjälkarna i dom, så att golvbjälkarna går tvärs över garaget.

Vad tror ni om att ha 3 st 115x115 stolpar på vardera sida o lägga en 66x315 bärlina på dom. Sen fästa 56x270 golvbjälkar i bärlinan.

Ser fram emot att höra av er alla byggare

Mvh
Marcus

S
Jag anser att det alltid är en bra idé att bifoga en skiss för att undvika missförstånd.

Kan fixa en skiss, jobbar just nu

Tack på förhand!

Mvh

Här kommer en grovskiss. Tänkte att man kanske ska köra 90x315 istället som bärlina.
Hoppas ni förstår min fina ritning.

• Handritad skiss på papper som visar dimensioner för byggprojekt, framifrån och sedd från sidan, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Nja blev inte så mycket tydligare för min del, kan du skissa på en plan dvs om man ser det ovanifrån

S
Nu trillade polleten ner, jag kan räkna på det lite senare.

Ha ha ha ja, det är inte lätt att förstå när det ser ut som en 3 åring ritat :rofl:

Har ett annat förslag också om du kan räkna på det också.

3 st 115x115 stolpar utmed väggarna på långsidorna
Sen lägga 90x315 alt 115x315 på dom rakt över lokalen (från långsida till långsida) vilket blir 5.8 meter.
Sen skruva 45x220 vilandes på 45x90 reglar som är fastskruvade i bärlinorna.

Kommer en liten suddig bild..

• Trästomme i ett byggprojekt med tjocka bjälkar och en hängande lampa, synliga kabeldragningar.
    Skapa konto
  • Suddig bild av träbjälkar och stolpar i en lokal med reflekterande ytor och en lysrörsarmatur.
    Skapa konto
  • Oupplyst inomhusbyggarbetsplats med trästolpar och -balkar, och byggmaterial utspridda på golvet.
    Skapa konto
Ingen mer som har nåt tips på detta eller på en annan design.?

I ditt första exempel har du tre limträbalkar med c/c 3m och spännvidd 5,8 m som vilar på var sitt par av limträpelare. Vill du ha samma höjd på balkarna kan mittbalken vara 215x315 och övriga balkar 115x315. Ur lastsynpunkt räcker det med 90x90 pelare. Ovanpå limträbalkarna lägger du konstruktionsvirke oskarvat 45x145 C24 c/c 600 mm.

sista inläggt av justuanderson ,mitten balken 215*315?? fel höjd

jah har själv en likadan lokal i detta mått L12*5,9m bred. som skall byggas entresol djup på 5 metre och bred 5,9m. räcker det att sätta en limträbalkar på tvären i början av entresolen som bärande 405*5900mm sen 45*220*5000mm 30 cc

Lackarn hur gjorde du????

Hej!

Jag monterade 3 st limträstolpar 115x115 på varje långsida av lokalen, sen la jag 115x315 limträbalkar på dom tvärs över lokalen.
I botten på limträbalkarna monterade jag 45x90 reglar som stödregel för 45x220 golvreglarna som monterades på cc 60 cm.
Sen skruvlimmad 22 mm golvspån på det.

Hoppas du förstår vad jag menar :)
PS. Har du köpt lokal av Egenlokal.se?

Mvh
Marcus

Hej schyst att du delar info med dig ja uppskattar det ! Ja egenlonal i Kumla. Men hur fäste du limpelarna i golvet ? Ja tänkte fästa fast entresolen i lokalens Stomme som syns 2 längst bak och de 2 i mitten vad tror du? Mvh

• Gilla
Lars Tångne
  • Laddar…
Hej igen!

Jag ställde dom bara på golvet och drog ca: 160 mm långa skruvar rätt igenom 115x115 limträstolpen och in i väggen. Du kan ju ställa den sista stolpen emot den bärande stålbalken mitt i garaget och den första längst in mot väggen. Då låser du ju hela konstruktionen/entresolet.

Ska du köra 90x405 limträbalkar som du skrev så kör på 90x90 stolpar då, blir ju snyggare ;)

Mvh
Marcus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.