hordak hordak skrev:
Kanske en idé att ställa in lägre med möjlighet till forcering vid behov? Enligt 0,35 l/kvm har du med dessa flöden täckt behovet för 47 resp 57 kvm stora rum...
Jo jag är med på att i normala fall är detta på tok för stora flöden för rum på ca 10-11 m2 men utan förster och 4-5 st per rum känns det inte orimligt. Och det enda som kan bli en merkostnad som jag ser det är ett större aggregat.

Någon som kan och har tid att kolla in min "ritning" ovan? Om man tänkt rätt och så.

Antar att du har tre x frånluft på badrummet för att få vettiga flöden över alla frånlutsdon?

Varför inte slänga in en frånluft i korridoren vid sovrummen för att balansera upp det lite.

Garaget ska egentligen inte vara anslutet till FTX-ventilationen, men i ett fritidshus där det bara är parkering så lär det funka.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Antar att du har tre x frånluft på badrummet för att få vettiga flöden över alla frånlutsdon?

Varför inte slänga in en frånluft i korridoren vid sovrummen för att balansera upp det lite.

Garaget ska egentligen inte vara anslutet till FTX-ventilationen, men i ett fritidshus där det bara är parkering så lär det funka.
Ja precis min tanke. Kanske funkar att ha 25 l/s på ett don oxå eller är det tokigt?

Om jag slänger in ett till frånluftdon i korridoren måste jag antingen minska någon annanstans eller öka tilluften. Kanske skulle flyttat upp 10 från badrummet nere eller?

Hur fungerar det med garaget? Byggs som en separat brandcell med dubbla gips och branddörr. Något speciellt att tänka på när man sätter aggregatet där inne eller räcker det med brandspjäll med smältsäkring?

N nickenick76 skrev:
Kanske skulle flyttat upp 10 från badrummet nere eller?
Så var min tanke.
Vet inte vad som är max lämpligt flöde över ett don, men antagligen ska du upp på ett 125 don.

Om jag tolkar din ritning rätt så har toaletten en egen dörr?
Ha Isf ett don där och ett över duschen, flytta det tredje till korridoren istället.

Inga problem att ha aggregatet i garaget, men normalt så har man inga don till FTX där då man inte vill riskera att få inblandning av ev garageodörer i övriga huset.

• Gilla
flunken
  • Laddar…
När man ska välja don, vilken ljudnivå borde man gå efter?
Varje don har sin flödes/ljudnivå diagram men med ett spann på typ 20-45 LpA.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag har dessa i 100 dimension
[länk]

Största flödet har jag i vardagsrummet med 14l/s och det är fortfarande helt tyst då (y)
Tackar.
Min tanke är att köra 125 mm spiro och don där jag har 15 l/s eller mer i flöde. Kommer inte vara några problem i de sovrum som har 16 respektive 20 l/s då antar jag. :-)

Finns det risk att man får för låga tryckfall i ledningen och måste strypa in ventilerna mycket?
Kanske måste se över tryckfallen i de olika stammarna så att det inte skiljer för mycket. Annars är det väl bara att dra ner aggregatet eller?

När jag byggde mitt system så orkade jag inte räkna ut tryckfallen utan körde på hastighet i kanalerna..

Höll mig under 3m/s i stam och under 2m/s på stick till don.

Flexdämpare vid varje don, helt tyst och ingen överhörning (y)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nån som på rak arm kan säga vid vilket luftflöde man behöver gå från 100 till 125 i kanal och don, avseende ljudnivån?

• Gilla
hmunktell
  • Laddar…
I imported_micke skrev:
Nån som på rak arm kan säga vid vilket luftflöde man behöver gå från 100 till 125 i kanal och don, avseende ljudnivån?
Nu kan jag inte sådant här, men tittar på min ventialtionsritning:
Alla tilluft- och frånluftventiler är anslutna med 100 mm spirorör.
Och det är projekterade flöden 10 - 15 l/s.
Nu kör vi på halva luftomsättningen, och allt är knäpptyst.
Vi har inga ljuddämpare vid ventilerna, bara vid själva FTX-aggregatet.

I vårt hus blir det en 160 stam och därifrån 100 till ventilerna tror det blev 6 tilluft på 135m2

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
I vårt hus blir det en 160 stam och därifrån 100 till ventilerna tror det blev 6 tilluft på 135m2
Jo, det är klart att "huvudstammarna" hos oss också är grövre än 100 mm.
Från FTX-aggregatet är alla rör 160 mm, sedan tunnar de av till 125 och till sist 100 mm.
5 tilluft, två i vardagsrummet och ett i varje sovrum, och 4 frånluft i kök, "bad"rum, tvättstuga och extra-toalett/dusch.

• Gilla
hmunktell
  • Laddar…
Precis gjort en ovk på mitt ftx system.
Fick det uppritat och i byggsats av firma.
Och med facit i hand ångrar jag det inte en sekund. Va tillräckligt med huvudbry ändå;)
Det bra va att man har dom som support
När besiltningsmannen kom gjorde han istortaätt inga justeringar då systemet va bra avvägt som det va. Antar att rördimensionerna va anledningen då dom gick mellan 125 och 100 på kanalerna. Då den längsta kanalen gick i 125 rör ca 2/3 för att sedan bli 100 och ut till don.
Allt som allt med ritningar i 3d och beskrivning villka delat som sitter vart. Med liftflöden i alla don. Beskrivning hur luften skall transporteras,
8mm lamellmatta komidon. Flexit uni 2 med ci600 panel la jag 41 000:-
Installationen kostade mig bara några dosor snus, kaffe och hjärngymnastik

Söker en lathund för kanaldimensionering. Tips mottages tacksamt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.