Tack för snabbt svar. Underbart forum. Många hjälpsamma personer.
Sitter i mor och fars stuga och vilar efter 12 timmar på bygget.
Ventilationen nästa på dagordningen nästa resa.
Ja ritningen/skissen är lite rörig, hahaha, hoppas du/ni kan tyda den.
Skicka frågor på ev. oklarheter.
Tack för all hjälp. Kanske kommer våga mig på detta projekt oxå.

Har läst mig till 4 l/s/pers. Bör man ha mer? Stod minst detta iof.

hordak
Ah, helt rätt! 4 l/s, hade vårt sovrum i tankarna när jag skrev, där jag lagt mig lite i överkant (16 l/s), dels pga rummets storlek på 18 kvm (ca 43 kbm) och dels pga yngsta barnet som var och varannan natt kommer travandes. Tycker det känns trevligt med välventilerat sovrum :)

Vad har du för totalflöde och hur stort hus? Jag får ihop 82 l/s tilluft och har således delat upp 90 l/s (10% över tilluftsflödet) på frånluftsrummen. Är detta normalt flöde för en villa på ca 180 m2?

Vi har en FTX-ventilations-anläggning, injusterad och OVK-kontrolerad av experter.
Den är injusterad till att ventilera ut 160 m3/h i vårt 108m2 hus.
Men i vårt tvåpersonershushåll så kör vi den på halvfart, dvs 80 m3/h, vilket motsvarar ca 0,2 L/H/M2 (tror jag, svårt med siffror).
Luften är bra, tvätten och handdukar torkar, bad/duschrum torkar snabbt och inga gäster klagar.

hordak
Låter spontant mycket för ytan, Boverkets rek är minst 0,35 l/s/kvm boyta, dvs min 37,8 l/s för 108 kvm. Jag har 200 kvm ventilerad yta (föredrar det isf boyta då tvättstuga, annan del av källare medräknas) och har 70 l/s tilluft och 76 l/s frånluft. Så för Nickenick är även 82 l/s lite i överkant, men å andra sidan är det ju minsta rek från Boverket och med FTX återvinns ju värmen även om man ventilerar mer via aggregatet. Tror många gör tankevurpor gällande återvinning när man minskar ventilationen på vintern etc (då man tillbringar mycket tid inomhus och verkligen behöver ventilationen), det man spar på minskad ventilation är i så fall energikostnad för fläktarna.

Huset är en fjällstuga som byggs för tre familjer vilket är anledningen till de höga tillflöden som är beräknade i två av sovrummen. Någon som vet, flexit uni 3 som det står +-95 l/s är den väl liten då det kommer behövas 90 l/s? Bör man sikta på mer överkapacitet?

hordak
Jag fick rådet från lokal ventilationsfirma samt från Östberg att låta aggregatet gå på max 70%, gärna något mindre för att ljudnivåer och elförbrukning ska ligga på balanserade nivåer. Därav Heru 130 till mina 70 liter (aggregatet specat +/- 170 l). Så då är väl Uni 4 den närmaste.

Utklippt från folkhälsomyndighetens författningssamling.

"I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter luft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person."

Här står det inte 4 l/s/person i varje enskilt sovrum. Om man använder detta och tittar på huset i sin helhet blir flödena mycket lägre totalt. Tankar kring detta?

hordak
Tror att man gärna hänvisar till 4 l/pers i sovrum för att säkerställa god ventilation i ett rum man tillbringar mycket tid i. Säg att du har ett sovrum på 10 kvm, enligt 0,35-regeln skulle det innebära 3,5 l/s, men med två sovande personer där kan det tyckas vara i lägsta laget (knappt hälften av 4 l/s/pers). Så har jag resonerat i min planering och har vid lägre flöden upplevt unken och instängd luft på mornarna.

hordak hordak skrev:
Tror att man gärna hänvisar till 4 l/pers i sovrum för att säkerställa god ventilation i ett rum man tillbringar mycket tid i. Säg att du har ett sovrum på 10 kvm, enligt 0,35-regeln skulle det innebära 3,5 l/s, men med två sovande personer där kan det tyckas vara i lägsta laget (knappt hälften av 4 l/s/pers). Så har jag resonerat i min planering och har vid lägre flöden upplevt unken och instängd luft på mornarna.
Vi bygger fjällstuga tillsammans med sambons syskon och intresset att läsa på och vilja förstå om ventilation är ganska svalt hos övriga.
Vi kommer att ha två rum utan fönster vilka kommer att utrustas med 4 resp. 5 sängar. Jag har lust att ventilera 16 resp. 20 l/s i dessa rum medans de andra tycker detta känns onödigt då vi i nuläget inte fyller de sängplatser som där kommer finnas. Hjälp med argument för eller emot.

hordak
Kanske en idé att ställa in lägre med möjlighet till forcering vid behov? Enligt 0,35 l/kvm har du med dessa flöden täckt behovet för 47 resp 57 kvm stora rum...

Fråga vännerna hur det kan vara onödigt att få mer frisk luft i sovrummen?! Om ni satsar på FTX-system så betyder det att ni återvinner värmen samtidigt som ni byter ut luften i huset snabbare.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni satsar på FTX-system så betyder det att ni återvinner värmen
Nu är ju det en sanning med modifikation.
Beroende på systemlösning (tvärströms, motströms, roterande) så återvinner man 60-90% av värmeenergin.
Så ventilerar man "onödigt" mycket, så gör man naturligtvis av med energi i onödan.

Mina tumregler: Känns det fräscht att andas, torkar handdukar och annat rimligt fort i våtrummen, och slipper man kondensdroppar på fönsterrutorna, så ventilerar man tillräckligt.

Precis, men bättre att köra lite snabbare luftombyte än tvärtom oavsett värmeåtervinning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.