Rikard Ågren skrev:
Att det inte hade gått även under optimala förhållanden?
Dina tidigare uppgifter tyder tvärtom på att det inte behöver vara exceptionellt optimala förhållanden för att TS elektriker har utfört ett fackmässigt jobb kanske tom MVG.

Kave skrev:
Huh, helt fel kabel för 25A. Jag säger precis tvärtom, om du har riktiga proppar kanske, men definitivt INTE automatsäkringar som inte alltid löser ut som de ska.
QUOTE]

Var hittar du stöd för detta? En vanlig proppsäkring kräver ett högre strömvärde på kabeln än motsvarande automat... Eller du läser i någon annan bok som jag inte har tillgång till kanske?

Akzid skrev:
Är det en gammal installation så var det normal att man annvände omgivningstemperatur 25 grader. Men det hade inte gått med diazed eftersom en 25A säkring kräver ett kabel strömvärde på 28A medans en 25A automatsäkring där kräver ett strömvärde på just 25A...
Inget som framkommit i tråden tyder på att det skulle behöva vara felaktigt utfört även om det är säkrat med Diazed.

Efersom jag ändå är igång och byter centraler, drar in jordar överallt, drar separat brunnständning till alla vägguttag vid fönster, etc. så kan jag väl byta en kabel till!
Tur jag upptäckte detta!

GK100 skrev:
Inget som framkommit i tråden tyder på att det skulle behöva vara felaktigt utfört även om det är säkrat med Diazed.
Nä, men när jag skrev mitt första inlägg fanns inte uppgifterna om effekten, elektrikern har dimensionerat efter att det är en kontrollerbar last och har säkringen enbart som kortslutningsskydd. Men jag tänkte på om man dimensionerade efter säkringen...

Akzid skrev:
Nä, men när jag skrev mitt första inlägg fanns inte uppgifterna om effekten, elektrikern har dimensionerat efter att det är en kontrollerbar last och har säkringen enbart som kortslutningsskydd. Men jag tänkte på om man dimensionerade efter säkringen...
Just så, vi är helt överens och det är därför jag misstänker att TS elektriker är mycket fackmässig och inte har gjort något som är skadligt eller felaktigt på något sätt.

Men med alla eljobb som ändå ska göras spelar det ju mindre roll att även byta kabeln om det gör att man känner sig tryggare.

Ingen av er har kommenterat strömbegränsarens inverkan på den maximala strömmen i kabeln. Eftersom den är inställd på max 25A betyder det att i praktiken kommer det aldrig gå 25A i kabeln till VP.

Maxströmmen i kabeln har 3 begränsningar, Huvudsäkring på 25A Gänga III, gruppsäkring 25A Gänga II (som blir 25A C db) och strömbegränsaren på 25A.

Om man bortser från eltillskottet i värmepumpen så kan man säkra en 2,5mm2 kabel med 25A. Om den är skyddad med motorskydd på max 16A (vilket den förmodligen är). Känns ändå väldigt gränsfall.. Jag skulle ha bytt ut till 6mm2. Vi drar normalt 6mm2 till vanliga villa-värmepumpar och säkrar 20A.

stilofunk skrev:
Värmepumpen är avsäkrad med 25A och för att begränsa totalbelastningen så sitter det en strömbegränsare i huvudcentralen (huvudsäkringarna är också på 25A).
Som silofunk utrycker sig, så tolkar jag utrycket"strömbegränsare" som effektvakt, inte som motorskydd.

Rrrr skriver att ha antar att det finns ett motorskydd i Värmepumpen viket stämmer.
Det jag skriver om är de yttre strömbegränsarna, säkringar och effektvakt.

Motorskyddet i VP påverkar inte dimensioneringen av matningen.
Det gör såklart inte effektvakten heller.
Den har ingen strömbegränsande effekt på matningen till VP.
Den enda strömbegränsare som har det är säkringen.

Redigerat:
Det stämmer inte!
Effektvakten begränsar effektuttaget på värmepumpens elpatron. Eftersom den mäter och begränsar det totala effektuttaget i centralen till 25A och det troligen alltid finns andra förbrukare så kommer aldrig strömmen i kabeln bli 25A. Då räknar jag inte in felfall, t.ex. en kortslutning.

Dessutom finns det en marginal på någon eller några Ampere mellan det inställda värdet (25A) och den förbrukning som effektvakten bryter vid.

stilofunk skrev:
Det stämmer inte!
Effektvakten begränsar effektuttaget på värmepumpens elpatron. Eftersom den mäter och begränsar det totala effektuttaget i centralen till 25A och det troligen alltid finns andra förbrukare så kommer aldrig strömmen i kabeln bli 25A. Då räknar jag inte in felfall, t.ex. en kortslutning.

Dessutom finns det en marginal på någon eller några Ampere mellan det inställda värdet (25A) och den förbrukning som effektvakten bryter vid.
Jo men effektvaketen det påverkar fortfarande INTE dimensioneringen av matningen till VP.

WATTisPOWER skrev:
Den har ingen strömbegränsande effekt på matningen till VP.
Den enda strömbegränsare som har det är säkringen.

Därför jag sa om man bortser från eltillskottet (vilket man oftast inte kan göra). ;) Om det är en ren motorinstallation så kan man dimensionera efter motorskyddet och säkra efter startströmmen.

WATTisPOWER skrev:
För att förtydliga, du menar i detta fall då motorskyddet endast är inkopplad mot kompressorn, inte elpatronen, och torde vara inställd på 7-10A? Om all last går genom motorskyddet så får den ju användas som skydd mot överström i matande kabel.
WATTisPOWER skrev:
Skyddar gör den ju indirekt men får man dimensionera kabeln efter det? Intressant fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.