För fyra år sedan installerade vi bergvärmepump. Jobbet var totalentreprenad som även inkluderade bortforsling av den gamla kombipannan och oljetanken. Elfirman återanvände kabeln som tidigare matat elpatronen och skarvade den med en kopplingsdosa på väggen.
Värmepumpen är avsäkrad med 25A och för att begränsa totalbelastningen så sitter det en strömbegränsare i huvudcentralen (huvudsäkringarna är också på 25A).

Nu till min fråga. Då jag nu byter ut de gamla centralerna till normcentraler så såg jag att matningen som går till Värmepumpen är en EKKJ 4 x 2,5 + 2,5 mm2. Det kan inte vara rätt dimensionering för 25A ? Borde inte elinstallatören bytt ut kabeln? q(;^;)p

25 A känns mycket för en värmepump, men det beror ju på storleken på hus. Min VP (luft-vatten) är avsäkrad med 16 A. Huset är på 170 m2 i Stockholmstrakten.
Men 2,5 mm2 får inte vara avsäkrad med 25 A så kabeln borde ha bytts ut om nu VP kräver 25 A säkring.

Stort hus, ca 400 m2. Det var ju 5 år sedan, men frågan är om det går att kräva att felet rättas till?

Under perfekta förutsättningar kan det gå...
Klammrad på vägg ensam, 25 graders omgivningstemperatur...
Och om du annvänder automatsäkringar.
Men självklart borde där ligga minst en 4 kvmm.

Jag vill inte ha några specialare utan det ska vara korrekt enligt regelverk. Och den är klamrad i stråk med 5 andra kablar.

Dom skulle ha bytt ut kabeln till en 6mm.

I ditt exempel så är max säkring 16A på pannkabeln.
Vilket med allra största sannolikhet också är tillräckligt för VP.
Så här lång efteråt kan det vara svårt att veta att ingen bytt ut säkringarna från 16A till 25A.
Är du helt säker på att VP kräver 25A
Vad är det för effekt på den?

Akzid skrev:
Under perfekta förutsättningar kan det gå...
Klammrad på vägg ensam, 25 graders omgivningstemperatur...
Och om du annvänder automatsäkringar.
Men självklart borde där ligga minst en 4 kvmm.
Huh, helt fel kabel för 25A. Jag säger precis tvärtom, om du har riktiga proppar kanske, men definitivt INTE automatsäkringar som inte alltid löser ut som de ska.
Det bästa vore om du kunde få redan på hur många kilowatt dina elpatroner och värmepump är på nu. Då är det enkelt att se om du behöver 25 A eller om det räcker med 16A.
Du riskerar just nu brand i huset. Brinner huset ner och de kommer fram till att du har haft fel avsäkrat/fel kablage så lär försäkringsbolaget dra öronen åt sig och höja din självrisk, alt neka ersättning.
Elektrikern kan omöjligen varit en riktig elektriker. Jag hade ringt firman och krävt att de skulle göra riktigt.

Redigerat:
Nog var det en seriös elektriker här alltid. Allt han har gjort är fackmannamässigt utfört, utöver just kabeldimensioneringen.

Värmepumpen IVT har en typskylten där det att den är på 13,6 kW (6 kW elpatron) och ska säkras med 25A

stilofunk skrev:
Nog var det en seriös elektriker här alltid. Allt han har gjort är fackmannamässigt utfört, utöver just kabeldimensioneringen.

Värmepumpen IVT har en typskylten där det att den är på 13,6 kW (6 kW elpatron) och ska säkras med 25A
Det kan mycket väl vara korrekt utfört av honom, kan tyda på att han undersökt hur VP:ns inre elsystem är byggt och handlat därefter. Men jag kan hålla med om att det oftast brukar utföras enligt de gängse tumregler som brukar nämnas här på forumet.

Eftersom många som läser här inte kan tillräckligt för att avgöra dessa fall säger vi 6mm² på 25A så blir det nästan alltid rätt (och dessutom med marginal).

PVC mantel, tre belastade ledare vid 30C omgivningstemp, klamrad på trävägg: max belastningsförmåga 23A

Rikard Ågren skrev:
PVC mantel, tre belastade ledare vid 30C omgivningstemp, klamrad på trävägg: max belastningsförmåga 23A
Och vad vill du säga med detta?

Att det inte hade gått även under optimala förhållanden?

Visst, allt går ju bara man vill och kan gå länge. Ända tills en dag när det är riktigt kallt ute och eltillskottet går flera timmar ihop med pumpen. Kabeln blir varm och börjar brinna.

Det är skillnad på vad som faktiskt går att göra och hur man ska göra saker rätt.

Om du nu är övertygad om att det är rätt varför frågar du då?
Antingen är det rätt eller inte.

Rikard Ågren skrev:
Att det inte hade gått även under optimala förhållanden?
Är det en gammal installation så var det normal att man annvände omgivningstemperatur 25 grader. Men det hade inte gått med diazed eftersom en 25A säkring kräver ett kabel strömvärde på 28A medans en 25A automatsäkring där kräver ett strömvärde på just 25A...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.