Jag ska dimensionera en HEA balk som jag tänker använda vid bygge av en andra våning på en restaurang. Jag är dock lite osäker på om jag räknar rätt. Vilket program använder man? Var får jag då lättast tag på detta program?

Problemet är att jag har en spännvidd på 5,5m och ska förankra mig i en HEA 400 som finns. Mina två balkar ska jag altså lägga mellan två HEA 400 balkar. Detta måste klara en vikt på 5 ton.
Jag räknade lite och kom fram till att HEA 200 skulle räcka. Kan jag förlita mig på mina beräkningar?

// Alan

Det verkar som du pratar om en offentlig byggnad - jag skulle aldrig i livet förlita mig på egna beräkningar eller antaganden i detta fall. Kostnaden för att få hjälp av en konstruktör med detta måste vara blygsam i jämförelse med den totala kostnaden för ut/ombyggnaden.

Alan skrev:
Vilket program använder man?
Exempelvis ett program som heter SB-balk. Jag misstänker dock att du kommer ha lite nytta av det, eftersom du måste ha god förståelse för statik/mekanik. Ungefär som dagens gymnasieelever med avancerade miniräkare, som ändå inte förstår vad de knappar in.

Alan skrev:
Kan jag förlita mig på mina beräkningar?
Såtillvida du inte är duktig ingenjör/konstruktör är svaret nej. Lägg därtill att det handlar om en restaurang, där allmänheten kommer att vistas. Du kommer att stå som ytterst ansvarig om det inträffar ett ras.

Jag har ett litet byggföretag i Spanien och en byggingeniörsutbildning från Sverige. Saken är bara att det var typ tre år sedan jag avslutade min utbildning och har inte räknat på sådana fall sen dess.

I så fall känner du till BSK som finns gratis på boverkets hemsida. Ståltabeller har tibnor. Formeln ql2/8 alternativt Pl/4 borde också få det att ringa en klocka i huvudet på dig. Gör det inte det skall du lämna detta vidare. Det är inte leksaker det du håller på med...

Utöver de råd du fått hittills så kan jag tillägga att Excel är ypperligt för de beräkningarna. Jag har använt Excel för betydlig mer komplicerade hållf. beräkningar än en liggande HE-balk.
Du har säkert en formelsamling hemma, om inte så finns de i Tefyma eller liknande formelsamlingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.