Nej, tänkte inte fråga vilka dimensioner man ska ha och tabeller, har mer än väl synat forumet i detta ämne.

Utan jag undrar om någon här någongång faktiskt byggt en altan som blev svajig? Och undrar då vilka dimensioner det var på bärlina/golvreglar/trall?

Jag stod just och "hoppade" på en 95X45 med en spännvidd på 2,3m. Enligt tabeller ska max spännvidd kunna vara 1,5m. Att detta (2,3m) upplevdes svajigt vore en klar överdrift, och då var det en styck fritt upplagd regel, i en konstruktion hade det ju funnits en till 60 cm bort ( eller 40 om man vså vill) samt 28 mm trall ovanpå som fördelar ut vikten. Jag måste missa något. Känns som det går lite inflation i dimensioner, typ bättre att ta i för att vara säker vilket jag med ett förflutet inom flygplanskonstruktion har lite svårt för eftersom man där gör tvärtom:D.

Så, är det någon som byggt en "klen" altan som faktiskt inte blev bra pga för klena dimensioner?

Du väger väl bara mellan 65-100 kilo? Bjud in grannarna på grillfest be dom vara med på hopptestet.

Altanen skall ju klara de värsta lastfallen också.

Jag har varit uppe på en scen där bruksgränstillståndet nog passerats. Det känns rätt billigt.

jo precis, billigt eller svajigt vill man ju inte det ska bli även om det var länge sedan vi hade hoppfest sist.

Men trä är ju ett fantastiskt material och jag upplever att man överdriver i många trådar, en säger 95, nästa att det är lika bra med 120 osv. Optimalt "för mig" vore 45x95 med en spännvidd på 220, ja jag vet alltså att tabellerna som finns säger annat. Att det skulle gå sönder är ju ingen risk, bärlinan lär gå först och då får jag nog parkera bilen på altanen. Och skulle det med 20 pers på inte kännas som ett betonggolv längre så vore det för mig ok. För svajigheten tror jag trallen är det som sätter gränsen.

Som exempel har jag ett gammalt altantak som enligt dimensioneringstabellerna ska ha takbalkar i limträ 45x225 (eller 56x225!). Det är idag 45x145. Bor på småländska höglandet och hade väl förra året nästan en meter på det, det böjde ner lite i mitten men var ingen fara.

Så är det någon som byggt en svajig altan eller har de spännvidder jag skulle önska och ser att det funkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.