S
Hej, planerar altan på stolpar framför friggebod på sluttande berg. Tittade därför på trärådhuset.se https://www.traradhuset.se/tradgard.html#c/attefallshus/tradackaltan

Det som gör mig lite konfunderad är specifikationen av reglarna på den sidan. De beskriver en en 3 m x ca 3,7 m altan. Bredd 3 m och 3 stolpar på längden med 1,7 m mellanrum. De får det till att det behövs 3 bärlinor (på bredden, fästs i stolparna) som är 45x170 och sedan reglar 45x95, cc 60, på längden mellan bärlinorna. Trallen som läggs är 28x120.

Men - i Träguidens dimensionering av altanbjälklag med 1,7 m mellan bärlinor får jag det till att reglarna ska vara minst 45x120. Jag lyckas inte på något vis få samma utfall i dimensioneringsverktyget som det som visas i länken.

Jag ska i vart fall bygga en altan längs med friggans långsida och en kortsida. Inte helt bestämt dimensionerna. Den blir ca 7.2m lång totalt, och ca 3m bred på långsidan och ca 1.2m bred på kortsidan. Tänkte sätta 4 stolpar på längden i 2 rader längs med långsidan 1.5 och 3 m från väggen, 1 bärlina per rad, samt 1 bärlina i fasaden. Vinkelrätt från fasaden sätts reglar på cc60. Se bild för en vacker skiss. Ovanpå detta läggs trallvirke 34x145.

Min tanke, om jag skulle följa länken ovan, är då att använda bärlinor 45x170 som fästs i stolparna som har cc 150-170. Och sedan 45x95 med cc60 ovanpå det. Men om jag använder dimensioneringsverktyget får jag det till att jag ska ha 45x120 (minst) som reglar.

Har ni några kloka synpunkter på regeldimension eller på utförande överlag?

Skiss av en obyggd altanstruktur med märkta dimensioner framför en friggebod, en person står till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den faktiska spännvidden, inte däckets bredd, är den viktigaste parametern när man ska bedöma olika golvbjälkars användbarhet. 45x95 klarar 1,3 m men inte längre. 45x120 ca 1,7 m. När man har tre nivåer på den bärande konstruktionen, trall, golvbjälkar och bärlinor, måste man tänka på att det är lätt hänt att man överbelastar bärlinorna om de har klena dimensioner, stort c/c avstånd och långa plintavstånd. Detta kan vara svårt att läsa ut av spännviddstabeller eftersom problemet är flerdimensionellt. Ytterst är det frågan om hur stor last som påverkar bärlinan över en plint.

Om jag förstår din skiss rätt har du 1,5 m spännvidd för golvbjälkarna, och då behöver de vara 45x120. Om bärlinorna har c/c avståndet 1,5 m och max plintavstånd 1,7 m så går det bra att använda 45x170 virke. Jag tycker dock att det är klokt att använda största tillgängliga dimension till bärlinor, alternativt att dubblera dem genom skruvlimning. Man vet aldrig vad man hittar på.

S
Hej, stort tack för input. Jag kan nog tro att dimensionering i flera dimensioner är nog komplicerat. Intuitivt tycker jag att 45x120 som golvbjälkar verkar rimligt, men därför undrade jag över det exempel som gavs i länken som jag klistrade in. Har du någon synpunkt på det - jag tolkar dig som att du menar att de har fel i det exemplet och att det ska vara minst 45x120? Vore ju inte så bra om de statuerar ett exempel med för klena dimensioner: Spännvidden där anges till 1,7 m för dessa element medan de får det till att 45x95 skulle räcka. De har nedsänkt bjälklag dock, men jag kan inte tro att det gör någon större skillnad på bärighet.

Jag dividerar om detta med dimensionerna eftersom jag bygger på en ö, så ju färre kilo material i transporten desto bättre.

Det finns inte så mycket rätt och fel när det gäller altanbyggen. Allt hänger på vilka bedömningskriterier man använder. Det handlar mer om att bygget ska kännas komfortabelt än att det inte ska gå sönder. När det gäller dimensionering av trall och golvbjälkar tycker jag att man ska hålla på samma sviktkrav som man tillämpar inomhus. Det är otrevligt när det svajar för mycket, särskilt när altanen ligger en bit över marken. Då duger inte 45x95 till 1,7 m.

Använder du 34x145 mm trallbrädor kan du utan problem öka c/c avståndet mellan golvbjälkarna till 70 cm. Köp trallvirke av så hög kvalitet du kan hitta, helst G4-2. Det blir mycket mindre spill och väger inte mer än skräpvirke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.