1 822 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dimensionera tak gammal timmrad lada
Jag håller på att renovera vårt gamla uthus/lada. En takkonstruktion med nockås samt mellanligande åsar på var sida mellan nock - yttervägg. Spännvidd 6 m mellan ytterväggar. Avstånd nock till takfot 3m.
Nya taket blir, spåntat - takpapp - strö&bärläkt samt plåt.
Vilken dimension på limträbalk kan vara lämplig på nockåsen? (den gamla stocken var murken)
Vilken dimension kana vara lämplig på takbjälklaget? c-c 1200 har jag tänkt.
Nya taket blir, spåntat - takpapp - strö&bärläkt samt plåt.
Vilken dimension på limträbalk kan vara lämplig på nockåsen? (den gamla stocken var murken)
Vilken dimension kana vara lämplig på takbjälklaget? c-c 1200 har jag tänkt.
Om plåten är av hygglig kvalitet och blir ordentligt lagd kan du spara litet. Lämna bort pappen och stö-och bärläkten. Plåt som ligger på tätbrädat underlag får ingen kondens på undersidan.
Såna där avancerade undertak som du planerar hör ihop med tegeltak.
Då jag bygger uthus åt mig själv brukar jag gå ännu ett steg längre. Lämna mellanrum mellan bräderna. Fast det droppar någon droppe kondens i ett välventilerat oisolerat uthus så gör det ingenting.
En gissning på säkra sidan är att den nya kroppåsen (nockåsen) helst skall vara litet grövre än den gamla. Om hela den övriga konstruktionen blir ungefär som förr och plåttaket ersätter ett äldre plåttak eller pärttak så ändras inte belastningarna. Ofta använde de litet för klena åsar förr ....så litet grövre blir bra.
Såna där avancerade undertak som du planerar hör ihop med tegeltak.
Då jag bygger uthus åt mig själv brukar jag gå ännu ett steg längre. Lämna mellanrum mellan bräderna. Fast det droppar någon droppe kondens i ett välventilerat oisolerat uthus så gör det ingenting.
En gissning på säkra sidan är att den nya kroppåsen (nockåsen) helst skall vara litet grövre än den gamla. Om hela den övriga konstruktionen blir ungefär som förr och plåttaket ersätter ett äldre plåttak eller pärttak så ändras inte belastningarna. Ofta använde de litet för klena åsar förr ....så litet grövre blir bra.
Tackar för svaret! Låter ju både sunt samt som en förenkling som spar både tid å pengar. ..Å ang dimensioneringen är det lite av det resonemanget jag är inne på. Att bygga ett par snäpp grövre än tidigare trots ett lättare tak, så har man defenetivt mariginalerna på sin sida.
När jag gjorde en utbyggnad till min stuga (5x5m) lät jag en kille räkna på det.
Som nockås högg jag en gran som var ca 27 cm grov, som högben hade jag 45x170, som jag slog en 45x45 på sedan jag lagt vindduken.
Detta i Härjedalens fjällvärld.
När jag gjorde om taket på gamla delen förundrades jag över de gamla högbenen, barkad gran med en diameter på ca 4tum. Ändå har det hållit sedan mitten av 40-talet.
Som nockås högg jag en gran som var ca 27 cm grov, som högben hade jag 45x170, som jag slog en 45x45 på sedan jag lagt vindduken.
Detta i Härjedalens fjällvärld.
När jag gjorde om taket på gamla delen förundrades jag över de gamla högbenen, barkad gran med en diameter på ca 4tum. Ändå har det hållit sedan mitten av 40-talet.
Klicka här för att svara