Har fått elektrikern till att dra rör för spotlights i hallen till vårt nybyggda hus; men det blev för dyrt att sätta in spottarna med hans hjälp.... Därför undrar jag nu hur jag skall dimensionera transformatorn (transformatorerna?) och kabel för denna installation:

spots.gif

Varje spot är 35W max, och det är alltså ett 12V system jag bestämt mig för.

Linjerna mellan spottarna är tomrören.

är det hinkar i glesen under gipsen?

Ja, stora hinkar.

2 st trafos på minst 105 va.  En per 3 spottar monteras i mitten spottboxen om denna är godkänd för ändamålet. (inte alla som är det)

Detta gäller 35w lampor. Kabellängd på sekundärsidan max 2 meter, minst 35 cm.  

1,5 mm2 pls kabel, eller annan motsvarande värmetålig kabel. Ett kabelpar per spott.

lägg en trafo i varje låda då !

En 20 till 70VA trafo kostar runt 120 spänn av bättre kvalite....

Dra igenom en slinga med värmetålig 2-ledare (tändtråd & nolla), bygla vidare till nästa burk på primärsidan(230V).

På sekundärsidan (12V) använder du en lagom bit (för att kunna koppla utan problem) av samma värmebeständiga kabel som tidigare nämnts för att koppla in spotten,dra åt ev dragavlastningar på spott samt trafo.
Snäpp upp dom i taket efter prov av funkion!

Erik_D skrev:
2 st trafos på minst 105 va.  En per 3 spottar monteras i mitten spottboxen om denna är godkänd för ändamålet. (inte alla som är det)

Detta gäller 35w lampor. Kabellängd på sekundärsidan max 2 meter, minst 35 cm.  

1,5 mm2 pls kabel, eller annan motsvarande värmetålig kabel. Ett kabelpar per spott.
Skall man inte ha 2,5mm2 kabel?

I Storel's sortiment finns en 'Anslutnings- och gummikabel' som heter PLS90. Är det sådan som åsyftas?

Denna finns som 1,5mm2 och 2,5mm2..... Prisskillnad ca 100%.....

Det är effekten och spänningsfallet som bestämmer arean. Således räcker det gott o väl med 1,5 mm2 om du kör iväg en kabel per 35 w spott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.