Jag slog till på en bordsåg på impuls. Medföljande klinga är 254x2.6, diameter 30mm. Exakt det måttet verkar inte tokvanligt, men 254x2.4 finns här och var. Vad är det som är 2.4 resp 2.6mm? Är det tänderna eller själva skivan? Passar 2.4 i maskinen om övriga mått är samma?

254 = klingans diameter
2.6 = klingans tjocklek (tänderna är såklart bredare)
30 = centrumhålets dimension.

Om klingan hålls på plats med någon typ av mutter, vilket så vitt jag vet alltid är fallet, kan du utan vidare byta till 2.4 mm klinga. Det är standard, och jag kan inte tänka mig att dessa 0.2 mm skulle göra skillnad.

Du kan faktiskt byta mot både större och mindre klinga också, så länge de får plats och centrumhålet har samma dimension, men det är dumt för du frångår det avsedda varvtalet.

Tänder brukar det inte anges mått på om man inte kollar i något särskilt datablad. Oftast anger de bara hur många tänder det är, t.ex T24 eller T48 är 24 respektive 48 tänder.

Stamtjocklek brukar det väl benämnas?

Bästa svaret

torparavgrund torparavgrund skrev:
254 = klingans diameter
2.6 = klingans tjocklek (tänderna är såklart bredare)
30 = centrumhålets dimension.

Om klingan hålls på plats med någon typ av mutter, vilket så vitt jag vet alltid är fallet, kan du utan vidare byta till 2.4 mm klinga. Det är standard, och jag kan inte tänka mig att dessa 0.2 mm skulle göra skillnad.

Du kan faktiskt byta mot både större och mindre klinga också, så länge de får plats och centrumhålet har samma dimension, men det är dumt för du frångår det avsedda varvtalet.

Tänder brukar det inte anges mått på om man inte kollar i något särskilt datablad. Oftast anger de bara hur många tänder det är, t.ex T24 eller T48 är 24 respektive 48 tänder.
Där va inte många rätt.

Om en klinga bara anges med ett breddmått, ex 250×2.8mm, är breddmåttet i princip alltid bredden över tänderna, benämns även kerf på engelska.

Att byta mellan klingbredder kan ställa till det med klyvkniven (som är något smalare än tandbredden). Likaså kan byte till större eller mindre klinga göra att klyvkniven inte fungerar optimalt eller överhuvudtaget.

@ecceman Mät med skjutmått bredden på sågklingans tänder. Är det 2.6mm och svårt att hitta klingor med den bredden kan du gå upp till 2.8mm, det är standard o klyvkniven funkar fortfarande ok.

• Gilla
ecceman och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Där va inte många rätt.

Om en klinga bara anges med ett breddmått, ex 250×2.8mm, är breddmåttet i princip alltid bredden över tänderna, benämns även kerf på engelska.

Att byta mellan klingbredder kan ställa till det med klyvkniven (som är något smalare än tandbredden). Likaså kan byte till större eller mindre klinga göra att klyvkniven inte fungerar optimalt eller överhuvudtaget.

@ecceman Mät med skjutmått bredden på sågklingans tänder. Är det 2.6mm och svårt att hitta klingor med den bredden kan du gå upp till 2.8mm, det är standard o klyvkniven funkar fortfarande ok.
Är det så med breddmåttet? Frontslipas vanliga klingor bara, inte sidorna av tanden?
Kanske är olika med "vanliga" maskiner och inom Industrin då?

nino nino skrev:
Är det så med breddmåttet? Frontslipas vanliga klingor bara, inte sidorna av tanden?
Kanske är olika med "vanliga" maskiner och inom Industrin då?
95% säker på att dom bara frontslipas. Det jag skrev om breddmåttet påverkas väl dock inte nämnvärt av hur man slipar klingan, även om jag såklart förstår att tänderna blir smalare om man slipar på sidorna av dom.

Ola C Ola C skrev:
95% säker på att dom bara frontslipas. Det jag skrev om breddmåttet påverkas väl dock inte nämnvärt av hur man slipar klingan, även om jag såklart förstår att tänderna blir smalare om man slipar på sidorna av dom.
Inom sågverksindustrin så är angivet tjockleksmått stambladet, men där slipas även (oftast) sidorna av tanden och då kallas det utligg.
En klinga kan vara märkt efter slipning med 3.65 och då är det väl tandbredden som avses, tjockleken är kanske 2.8 .

Men det är säkert så att det är olika och att du har koll på det där det är jag helt säker på

C
I manualen till byggsågen jag har, Bosch GTS 635, uttrycker de sig så här:

Tekniska specifikationer för bordscirkelsågar, inkluderar mått och kapacitet på sågklingor.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Där va inte många rätt.

Verkar stämma, jag har bara enklare analoga skjutmått men det ser ur att vara 2.6 över tänderna. Lite surt, det verkar finnas ganska mycket 2.4 att välja på om man ska köpa ny klinga. Men men, den som kom med funkar riktigt fint än så länge. Sågen är en Skil 1340AA, är nöjd hittills.

tandantalet kan gå under "Z" också som om du ser "Z 40" så vet du 40st tänder

• Gilla
ecceman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.