Hej,
Jag har byggt ett uterum, lösvirke, och har nu insett att jag gjort bort mig gällande takstolarna. Då vi ville maximera enligt attefallsutbyggnad (30m2) förlängde vi djupet på uterummet, men behöll reglarna utan att reflektera. De (limträ) är i dimensionen 56x225, spännvidden är ca 4150 och cc 1230. Snözon är 1.5. Vad ska jag göra för att inte riva konstruktionen, men ändå sova gott?

Om du lägger en till mellan varje bef takstol (cc 615) så ökar bärigheten rätt mkt. Få nån som räknar på det.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Om du lägger en till mellan varje bef takstol (cc 615) så ökar bärigheten rätt mkt. Få nån som räknar på det.
Tack för svaret, men då det är ett kanalplasttak så är det inte att föredra.

Skotta taket om det kommer mycket snö

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R ricsve123 skrev:
Tack för svaret, men då det är ett kanalplasttak så är det inte att föredra.
Monter en extra bredvid dom bef då? funkar det.

• Gilla
ricsve123
  • Laddar…
R ricsve123 skrev:
Hej,
Jag har byggt ett uterum, lösvirke, och har nu insett att jag gjort bort mig gällande takstolarna. Då vi ville maximera enligt attefallsutbyggnad (30m2) förlängde vi djupet på uterummet, men behöll reglarna utan att reflektera. De (limträ) är i dimensionen 56x225, spännvidden är ca 4150 och cc 1230. Snözon är 1.5. Vad ska jag göra för att inte riva konstruktionen, men ändå sova gott?
Godmorgon, jag har 5 st limträbalk 56x180 spännvidd 3300. c/c 1240 och kanalplast 40 mm, snö zon 2, första uterummet med sommar glas byggdes 1992 och 16 mm kanalplast, 2020 rev jag hela och byggde ett nytt vår/höst med isolerat golv, takstolarna är nya men samma dimension som tidigare, jag har dessutom låg taklutning ca 5 °p.g.a höjden vilket egentligen är för lite, jag har aldrig haft problem med bärigheten, jag har minne av jag någon gång på 90-talet skottade av snö, men inte de senaste 30 åren.
Ps, mitt uterum är bredd= 4960. Djup= 3300 + 1700 extra under ordinarie hustak, jag skulle sova gott, men om det blir ett enormt snöfall vid något tillfälle så kan ni skotta av taket.

T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, jag har 5 st limträbalk 56x180 spännvidd 3300. c/c 1240 och kanalplast 40 mm, snö zon 2, första uterummet med sommar glas byggdes 1992 och 16 mm kanalplast, 2020 rev jag hela och byggde ett nytt vår/höst med isolerat golv, takstolarna är nya men samma dimension som tidigare, jag har dessutom låg taklutning ca 5 °p.g.a höjden vilket egentligen är för lite, jag har aldrig haft problem med bärigheten, jag har minne av jag någon gång på 90-talet skottade av snö, men inte de senaste 30 åren.
Ps, mitt uterum är bredd= 4960. Djup= 3300 + 1700 extra under ordinarie hustak, jag skulle sova gott, men om det blir ett enormt snöfall vid något tillfälle så kan ni skotta av taket.
Hej, lite matematik, 3300x1,25=4125. 180x1,25=225. Det är märkligt sammanträffande, men om den här matematiken överänsstämmer med hållfastheten kan jag inte svara på nu, men teknik nörd som jag är så ska jag fördjupa mig i ämnet.

T teuvo tainio skrev:
Hej, lite matematik, 3300x1,25=4125. 180x1,25=225. Det är märkligt sammanträffande, men om den här matematiken överänsstämmer med hållfastheten kan jag inte svara på nu, men teknik nörd som jag är så ska jag fördjupa mig i ämnet.
Hej, som jag misstänkte att hållfastheten minska i kvadrat med ökad spännvidd. Det finns en undersökning från Lunds Universitet som visar att plattjärns förstärkning i underkant på limträbalken , limmad och skruvad ger en billig och relativt enkel hållfasthets ökning, jag skulle montera ett plattjärn typ 10x50 under balken i hela dess längd mellan upplagen, jag förstår att det låter komplicerat om man aldrig jobbat med stål, vilket jag gjort i drygt 40 år
Ps ni behöver en ökning av takstolen med ca 56% (180x1,56= 280)för att det ska motsvara hållfasthet hos mig
Det var nog Lunds Tekniska Högskola

• Gilla
ricsve123
  • Laddar…
Tack för era svar! Dock insåg jag nu att tidigare beräkning var felaktig, då den baserades på ett komplett tak med pannor och den belastning detta innebär, enligt svenska . Med kanalplast så är det ok (som jag tokar det?) med de dimensionerna jag har.
3D-illustration av en trästomme för ett tak med mått och en tabell som visar olika tvärsnitt av limträ, deformation och nyttjandegrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bör inte vara några problem. Skulle det vara en vinter med >50 cm snö på taket så antingen skotta eller sätt stöd under. Det syns antagligen om balkarna börjar bågna.

Hittade detta vid snabbgoogling:
Skärmbild av en app som visar dimensionering för bjälklag med olika trädimensioner och deras fria spännvidd, inkl. 56x225 GL28cs markerat för 4.37 m längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från en tråd här på BH, men de har använt Svenskt trä beräkningsprogram (allmänt tillgängligt). Vet inte vilken hållfasthetsklass ni har på era limträbalkar, och inte heller vilken snözon som beräkningen ovan gäller för, men det förefaller vara lugnt.

• Gilla
ricsve123
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör inte vara några problem. Skulle det vara en vinter med >50 cm snö på taket så antingen skotta eller sätt stöd under. Det syns antagligen om balkarna börjar bågna.

Hittade detta vid snabbgoogling:
[bild]
Från en tråd här på BH, men de har använt Svenskt trä beräkningsprogram (allmänt tillgängligt). Vet inte vilken hållfasthetsklass ni har på era limträbalkar, och inte heller vilken snözon som beräkningen ovan gäller för, men det förefaller vara lugnt.
Tack. Balkarna har GL28cs. :)

Jag hade inte oroat mig. Blir det en 100års vinter med enorma snömängder och regn på det kanske du får agera.

Då kan du tillfälligt stämpa upp dem på mitten med en vanliga 45x90 eller 45x45. Skotta inte, det är större risk att du sabbar taket med det. Möjligen kan man ställa in ett element i uterummet eftersom värmen stiger rakt upp och smältet snön snabbt underifrån.

• Gilla
ricsve123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.