7 229 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Dimension på gasledning till spis
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Jag ska börja med renoveringen av vårt kök nu i september och kommer då att installera en gasspis. Har idag en häll med fyra (el)plattor och sedan två gasplattor, men nu blir det 100% gas.
Idag går det en ganska tunn (5 mm?) kopparledning ner till källaren (ca 10 meter) där vi har två P10or. Jag skulle vilja vid renoveringen flytta ut dem i ett skåp utanför huset, både för att spara lite utrymme och för att det känns lite bättre även om jag inte är speciellt orolig idag.
Den nya ledningen kommer att bli betydligt kortare, kanske ca tre meter, men eftersom vi kommer att ha fyra gasplattor och en stekhäll (också gas) så undrar jag om jag behöver grövre ledning.
Ledningen kommer att gå rakt ut genom ytterväggen bakom spisen och ner ca två - tre meter till skåpet där vi kommer att ha gasolen.
Någon med erfarenhet?
Idag går det en ganska tunn (5 mm?) kopparledning ner till källaren (ca 10 meter) där vi har två P10or. Jag skulle vilja vid renoveringen flytta ut dem i ett skåp utanför huset, både för att spara lite utrymme och för att det känns lite bättre även om jag inte är speciellt orolig idag.
Den nya ledningen kommer att bli betydligt kortare, kanske ca tre meter, men eftersom vi kommer att ha fyra gasplattor och en stekhäll (också gas) så undrar jag om jag behöver grövre ledning.
Ledningen kommer att gå rakt ut genom ytterväggen bakom spisen och ner ca två - tre meter till skåpet där vi kommer att ha gasolen.
Någon med erfarenhet?
Vad innebär ganska tunn? Jag tror att gasolslang brukar vara 6 mm invändigt och det räcker till en spis med fyra plattor och ugn. Jag har även sett en installation med ett flertal gasolplattor och två kylskåp matade genom en sådan slang från en P11. Jag skulle inte tro att det är problem, men det beror givetvis på vad "ganska tunn" innebär.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Röret är typ 8mm utvändigt. Jag kommer antagligen att ta hit någon slags kunnig installatör för att dra gasolledningen, men man vill ju liksom ta reda på lite innan ocksåAvemo skrev:Vad innebär ganska tunn? Jag tror att gasolslang brukar vara 6 mm invändigt och det räcker till en spis med fyra plattor och ugn. Jag har även sett en installation med ett flertal gasolplattor och två kylskåp matade genom en sådan slang från en P11. Jag skulle inte tro att det är problem, men det beror givetvis på vad "ganska tunn" innebär.
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
Jag har en 6 plattors SMEG-gasspis med 8 mm rör, drygt 6 meter: Har aldrig haft några som helst problem med flödet...
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Är precis i samma sits som dig och min Ilve spis har uppgedd effekt till 12 kW. Jag kommer inte att chansa med 8mm rör utan jag tänker installera 10 eller 12 mm prisol. Totala längden för installationen blir ca. 7-8 meter.
Kom ihåg att du inte får ha gasflaskorna i källaren...
Kom ihåg att du inte får ha gasflaskorna i källaren...
12mm prisol fungerar upp till 10m om man har 12 kW. Gummislang får bara användas som anslutningsslang, inte för installationsdragning. Kolla i katalogen kos fogas.se för info om dimensioner med mera. Glöm inte skyddsröret.
Drog installation i veckan till köksön. Blev till att såga upp plattan
Drog installation i veckan till köksön. Blev till att såga upp plattan
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Tack för alla tips!Haba_tsutt skrev:
Det är just det med flaskorna i källaren som jag vill undvika, nu tror jag att det var ok som de stod nu men jag vill ändå ha dem utanför huset.
Vilken Ilve-spis har du?
En Majestic M90IDMP med 4 gas och induktionshäll i mitten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Däremot lär inte en P10 orka förgasa propan ordentligt med 12kW effekt och minusgrader. Dags att byta upp sig till P19. Glöm inte söka tillstånd.
en fråga till! Hur har ni löst förvaringen utomhus? Plåtskåp eller något egenbyggt i trä? Antar att man vill ha öppet nertill så att gasen kan "rinna" ut vid läckage?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Utomhuskällare i Leca och betong under förstugebron. Friskluftsgaller i golvnivå och dito i taket. Gasen får inte rinna ner i dagvattenbrunnar. Jag har en Aco-Drain-ränna som Räddningsverket kontrollerade genom att spola vatten i den. Den rinner ut ovan mark utanför tomten.Haba_tsutt skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Räddningsverket eller Statsbyggnadskontoret. Gasinstallatören kan fylla i rätt värden på mängden. RV kommer ut och inspekterar. Kostar någon tusenlapp. Tänk på att man egentligen skall ha tillstånd för att transportera i bilen också. Blir ju aktuellt om man hamnar i en olycka...så låt blir det senare.roli skrev:
Klicka här för att svara