5 665 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Dim och icke dimbara LED på samma Plejd?
Har efter en fasadrenovering monterat LED-armaturer i carport och på ytterfasad, alla drivs via en och samma plejd.
Tycker dock att de ljus som sitter på fasaden lyser något snäpp för starkt och vill dimma ner dem c.a 25%
LED-armaturerna är som standard inte dimbara men man kan byta ut drivdonet mot ett dimbart sådant.
Kan man byta drivdonen i enbart armaturerna på fasaden och sedan köra bakkantsstyrning via Plejd?
Har testat att köra dimmerinställningen på mina befintliga lampor utan dimbara drivdon och de är då släckta från 0 till c.a 25% sedan är de kontinuerligt tända från 25-100% dimningsgrad
Borde jag då inte samtidigt kunna köra dimbart på lamporna på fasaden medans ljusen i carporten förblir 100% tända såvida jag inte dimmar mer än 75% ?
Tycker dock att de ljus som sitter på fasaden lyser något snäpp för starkt och vill dimma ner dem c.a 25%
LED-armaturerna är som standard inte dimbara men man kan byta ut drivdonet mot ett dimbart sådant.
Kan man byta drivdonen i enbart armaturerna på fasaden och sedan köra bakkantsstyrning via Plejd?
Har testat att köra dimmerinställningen på mina befintliga lampor utan dimbara drivdon och de är då släckta från 0 till c.a 25% sedan är de kontinuerligt tända från 25-100% dimningsgrad
Borde jag då inte samtidigt kunna köra dimbart på lamporna på fasaden medans ljusen i carporten förblir 100% tända såvida jag inte dimmar mer än 75% ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du har ju redan testat utan att det poffat.
De icke dimbank gör allt för att det ska lysa 100% vilket betyder att när spänningen sänks så måste strömmen öka.
Nu verkar det finns en gräns där drivdonet stänger ner (25%) för att skydda sig mot underspänning /överström.
Bara att testa, jag har ett drivdon som får stå ut med dimmer i alla lägen och det har hållit i många år.
Protte
De icke dimbank gör allt för att det ska lysa 100% vilket betyder att när spänningen sänks så måste strömmen öka.
Nu verkar det finns en gräns där drivdonet stänger ner (25%) för att skydda sig mot underspänning /överström.
Bara att testa, jag har ett drivdon som får stå ut med dimmer i alla lägen och det har hållit i många år.
Protte
prototypen skrev:
Du har ju redan testat utan att det poffat.
De icke dimbank gör allt för att det ska lysa 100% vilket betyder att när spänningen sänks så måste strömmen öka.
Nu verkar det finns en gräns där drivdonet stänger ner (25%) för att skydda sig mot underspänning /överström.
Bara att testa, jag har ett drivdon som får stå ut med dimmer i alla lägen och det har hållit i många år.
Protte
Testade att koppla in ett dimbart drivdon tillsammans med de icke dimbara och det funkade utmärkt,
Lät ljuset vara på vid lägsta dimgrad för att testa och de icke dimbara donen blir inte ens ljumna, så jag har höga förhoppningar om att detta kommer att funka fint.
Tack för synpunkterna.
Scouten skrev:
Ja då får jag väl skylla mig själv, det värsta som kan hända är att jag knäcker en plejd, då får jag montera dimbara drivdon i resten av armaturerna och saken är löst.
Klicka här för att svara