Blomberg128 Blomberg128 skrev:
Kan man se, på något annat sätt än att den buktar ut, om kondensatorn är trasig?
Inte utanpå men den kan vara dålig ändå. Rena kortslutningar i dom borde kunna mätas upp med multimeter. Verifiera att uF värdet stämmer måste man löda oss och mäta men då kan man lika gärna byta ut samtidigt. De är inte så dyra mest fraktkostnad.

H Håbbe01 skrev:
Inte utanpå men den kan vara dålig ändå. Rena kortslutningar i dom borde kunna mätas upp med multimeter. Verifiera att uF värdet stämmer måste man löda oss och mäta men då kan man lika gärna byta ut samtidigt. De är inte så dyra mest fraktkostnad.
Okej kollar på detta, tack. Du tror inte det kan vara något annat som orsakar att säkringen utlöser?

Eller något annat man ska passa på att beställa och byta när man ändå är igång?

Okej kollar på detta, tack. Du tror inte det kan vara något annat som orsakar att säkringen utlöser?
Tror inte det c80 c81 skulle jag nog misstänka först. Det är de två stora burkarna.

H Håbbe01 skrev:
Tror inte det c80 c81 skulle jag nog misstänka först. Det är de två stora burkarna.
Okej, ska testa att byta dem.

Kan man se, på något annat sätt än att den buktar ut, om kondensatorn är trasig?
Du kan ju prova att summra, med en voltmäter för att se om komponenten är trasig.
Annars så ser du om nån konding har läckt eller om den är sprucken.

Kikar vi schemat så sitter 100mA samt 630mA-säkringarna till två olika delar.
100mA är för att generera +-55V för ett steg i själva förstärkningen.
630mA går både till att generera +-24V som vad jag kan se går till att driva fläkten, samt triacen som sitter på utgången.
Samt för att skapa +-15V för att lågnivå-hantering.

Men nu låter det som att det är 630mA-säkringen som främst går, kortslutna ellyter vet jag inte om jag stött på.
Jag hade velat slänga ett öga på fläkte

Hur kan jag kontrollera om fläkten trasig?

Fläkten går säkert bara igång när apparaten blir riktigt varm.
Men du kanske kan koppla in fläkten i en dator eller nåt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.