196 läst ·
5 svar
196 läst
5 svar
Digital hemjournal
Hej! Jag har byggt en liten webbtjänst som ett hobbyprojekt och skulle uppskatta ärlig feedback från er som faktiskt håller på med renovering och husägande.
Tjänsten heter Bojournal (bojournal.se) och är ett digitalt sätt att dokumentera renoveringar, inköp och underhåll i sitt hem. När det är dags att sälja kan man exportera en snygg rapport som visar köparen vad som gjorts och när.
Mina frågor till er:
Tar gärna emot både ris och ros!
Tjänsten heter Bojournal (bojournal.se) och är ett digitalt sätt att dokumentera renoveringar, inköp och underhåll i sitt hem. När det är dags att sälja kan man exportera en snygg rapport som visar köparen vad som gjorts och när.
Mina frågor till er:
- Är det här något ni skulle använda?
- Saknas det något ni hade velat ha?
- Är det tydligt vad tjänsten gör?
Tar gärna emot både ris och ros!
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Det viktigaste för en sådan tjänst är att den blir långsiktig. Även om den är superbra och fyller alla funktioner man kan tänkas vilja ha så är den värdelös om den plötsligt slutar fungera eller uppdateras om 3-4 år. Ett hus köper de flesta på lång sikt och då vill jag ha kontroll på den här typen uppgifter själv utan att förlita mig på en yttre molntjänst. Det kan ibland gå flera år mellan olika renoveringar man skulle vilja ha in i loggboken och om då allt är borta när det är dags är det sälja skulle jag bli irriterad.
Ett hobbyprojekt kan mycket väl bli långsiktigt, men det finns många hobbyprojekt som inte överlever ens till nästa version för att utvecklaren själv inte längre har behovet.
Ett hobbyprojekt kan mycket väl bli långsiktigt, men det finns många hobbyprojekt som inte överlever ens till nästa version för att utvecklaren själv inte längre har behovet.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Samma här. Jag använder pärmar.
Tack för svar. Ja helt rätt, det är en oro jag förstår att folk hade haft. Just nu går all data att exportera som pdf när som helst så du är inte låst och om jag någonsin skulle lägga ner skulle jag självklart ge folk tid att plocka ut sitt material först. Men du har en poäng, det är ändå ett förtroende man ber om.F fredrik.johansson skrev:Det viktigaste för en sådan tjänst är att den blir långsiktig. Även om den är superbra och fyller alla funktioner man kan tänkas vilja ha så är den värdelös om den plötsligt slutar fungera eller uppdateras om 3-4 år. Ett hus köper de flesta på lång sikt och då vill jag ha kontroll på den här typen uppgifter själv utan att förlita mig på en yttre molntjänst. Det kan ibland gå flera år mellan olika renoveringar man skulle vilja ha in i loggboken och om då allt är borta när det är dags är det sälja skulle jag bli irriterad.
Moderator
· Stockholm
· 57 608 inlägg
Nej jag ser inte riktigt vitsen med att ha all dokumentation på det viset. Kvitton är antingen intressnta ur garantisynpunkt. Jah har en låda där jag lägger alla kvitton. Byter lådan en gång om året. De extrem få gånger som jag behöver ett kvitto, så frp man vä lägga 10 minuter på att leta.
Kvitton som är intressanta för längre tid, framtida deklarationer. De lagrar jag på liknande sätt. Men försöker ha tid att skanna in dem en gång om året, för gamla kvitton bleks.
Jag vet med säkerhet att jag inte skulle ha tid att ordentligt logga allt i en app. Kommer aldrig att ske. Sannolikheten att den loggade informationen någonsin blir intressant att läsa är mycket låg.
Kvitton som är intressanta för längre tid, framtida deklarationer. De lagrar jag på liknande sätt. Men försöker ha tid att skanna in dem en gång om året, för gamla kvitton bleks.
Jag vet med säkerhet att jag inte skulle ha tid att ordentligt logga allt i en app. Kommer aldrig att ske. Sannolikheten att den loggade informationen någonsin blir intressant att läsa är mycket låg.
Klicka här för att svara