Köpte nyligen hus, upptäckte att Diffusionsspärr mot isoleringen inte är så tätt, dels så är de skarv mitt i med lite överlapp men ingen tejp, dels massa hål. I kat tvinden går till och frånluft kanaler så det är varmt där på vinter.
Kan de finnas en anledning till de inte tejpade och var så noga med att få det tätt?
Nu blir de rätt svårt att tejpa skarven då det är trångt i kattvinden så är det ens någon ide att göra något där man kommer åt?
Huset har FTX ventilation så det är ju konstant litet undertryck.
Kan de finnas en anledning till de inte tejpade och var så noga med att få det tätt?
Nu blir de rätt svårt att tejpa skarven då det är trångt i kattvinden så är det ens någon ide att göra något där man kommer åt?
Huset har FTX ventilation så det är ju konstant litet undertryck.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Förr i tiden var man inte så noga men det skadar såklart aldrig att täta där det går. Tejp användes inte över huvud taget men överlappen ska vara klämda bakanför en regel
eller skiva så det var lite slarvigt.
Om du vill se om det orsakat något så får du pilla bort en bit isolering och se för eventuell kondens bildas utanför isoleringen.
Om du vill se om det orsakat något så får du pilla bort en bit isolering och se för eventuell kondens bildas utanför isoleringen.
https://www.gar-bo.se/sites/default/files/uploads/rapport-tata-hus.pdf
Där finns det lite att läsa om det hela. Långsiktigt finns det pengar att spara om man bygger tätt och har FTX.
Jag kan dock inte mycket mer om det här än det som står i rapporten.
Där finns det lite att läsa om det hela. Långsiktigt finns det pengar att spara om man bygger tätt och har FTX.
Jag kan dock inte mycket mer om det här än det som står i rapporten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Åldersbeständig tejp https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601Rickard. skrev:
Förr i tiden var man inte så noga men det skadar såklart aldrig att täta där det går. Tejp användes inte över huvud taget men överlappen ska vara klämda bakanför en regel
Klicka här för att svara