11 876 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Diffspärr nödvändigt i badrumstak?
Hej,
Jag har nu börjat renoveringen av mitt badrum, jag har planerat att lägga in ett innertak så att jag får utrymme för att sätta spotar på ett snyggt sätt. Innan jag smäller upp reglar så kom jag att tänka på att jag kanske skall ha någon diffspärr i taket.
Huset är från 1964, byggt i lättbetong, badrumstaket ser ut att vara målad masonit, jag har inte rivit bort den men jag antar att det inte finns mycket till diffspärr i ett sådant gammalt hus.
Vad rekommenderas? Skall jag riva bort masoniten och sätta upp plast som diffspärr + gipsskiva + reglar + gipsskiva som innertak eller kan jag strunta i diffspärren och regla direkt på masoniten?, (ovanför masoniten är det ett hältäckande planktak med vinden ovanför)
MVH Hans
Jag har nu börjat renoveringen av mitt badrum, jag har planerat att lägga in ett innertak så att jag får utrymme för att sätta spotar på ett snyggt sätt. Innan jag smäller upp reglar så kom jag att tänka på att jag kanske skall ha någon diffspärr i taket.
Huset är från 1964, byggt i lättbetong, badrumstaket ser ut att vara målad masonit, jag har inte rivit bort den men jag antar att det inte finns mycket till diffspärr i ett sådant gammalt hus.
Vad rekommenderas? Skall jag riva bort masoniten och sätta upp plast som diffspärr + gipsskiva + reglar + gipsskiva som innertak eller kan jag strunta i diffspärren och regla direkt på masoniten?, (ovanför masoniten är det ett hältäckande planktak med vinden ovanför)
MVH Hans
Om du sätter upp skivmaterial i taket, och sen målar med ett för våtrum avsett färgsystem så kommer detta funka som diffspärr. Täta med Akrylatfog i vinkeln mot väggskivorna och måla ner en bit på väggen. Överlappa sedan med tätskiktet.
I mitt hus från 1966 sitter där diffspärr i taket. Dock är plasten tunnare än dagens 0,2mm-plast. Om det beror på åldring eller gamla byggnormer vet jag dock ej.emihbr skrev:
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Tänkte låna tråden lite...
Jag har oxå ett befintligt gipstak som det finns en vind ovanför. Det finns plast ovanför gipstaket. Jag har tänkt bygga ett nersänkt tak för spottar i badrummet.
Men då tänkte jag som så att jag måste för det första lägga tätskikt på den bit av väggen som taksänkningen täcker eftersom det annars blir en svag punkt i rummet.
Sen kom jag på att jag kan ju inte använda träreglar i konstruktionen eftersom det är inne i ett våtrum. Jag tänkte då använda aluminium reglar.
VP-rören i taket måste proppas igen med silikon så fukten inte kan vandra i dessa.
Har jag fel för mig eller är jag bara paranoid? Finns det en annan lösning?
Jag har oxå ett befintligt gipstak som det finns en vind ovanför. Det finns plast ovanför gipstaket. Jag har tänkt bygga ett nersänkt tak för spottar i badrummet.
Men då tänkte jag som så att jag måste för det första lägga tätskikt på den bit av väggen som taksänkningen täcker eftersom det annars blir en svag punkt i rummet.
Sen kom jag på att jag kan ju inte använda träreglar i konstruktionen eftersom det är inne i ett våtrum. Jag tänkte då använda aluminium reglar.
VP-rören i taket måste proppas igen med silikon så fukten inte kan vandra i dessa.
Har jag fel för mig eller är jag bara paranoid? Finns det en annan lösning?
Gör det undre taket tätt, och anslut det till väggens tätskikt. Då behöver du inte bekymra dig om att få det tätt ovanför. Och klart du kan använda träreglar.DanielF skrev:Tänkte låna tråden lite...
Jag har oxå ett befintligt gipstak som det finns en vind ovanför. Det finns plast ovanför gipstaket. Jag har tänkt bygga ett nersänkt tak för spottar i badrummet.
Men då tänkte jag som så att jag måste för det första lägga tätskikt på den bit av väggen som taksänkningen täcker eftersom det annars blir en svag punkt i rummet.
Sen kom jag på att jag kan ju inte använda träreglar i konstruktionen eftersom det är inne i ett våtrum. Jag tänkte då använda aluminium reglar.
VP-rören i taket måste proppas igen med silikon så fukten inte kan vandra i dessa.
Har jag fel för mig eller är jag bara paranoid? Finns det en annan lösning?
Sänkte taket i samband med renovering och använde ett "legosystem" med plåtreglar och kvadratiska plattor. Har inte gjort någon våtrumssäkring ovanför det nya innertaket utan det fick vara som tidigare (ingen plast i taket tidigare). Har en frånluftkanal (självdrag) i taket som går rakt upp till en takhuv där jag bytte till ett nytt isolerat spirorör från det nya innertaket upp till huven. Mitt resonemang var att det inte kan bli något övertryck i badrummmet som gör att luft pressas upp via det nya innertaket utan att det regleras via takventilen. Har jag tänkt fel? Det är 10 år sedan renovering och ingen förändring syns ovanför det nya innertaket eller på vinden när jag senast var där och grävde.
Du ska absolut ha diffspärr. Vi badar och duschar mycket mer nu än för 40 år sedan.
Problemet är vid spottarna, många spottar är inte täta. Det finns burkar att montera spotten i, burken tätas mot diffspärren. Se bara till att bukrarna inte är för små, spottarna blir mycket varma.
Det är otäta tak som släpper upp varm och fuktig luft i vindsisoleringen som är problem. Får du taket ångtätt så vandrar inte fukten upp genom taket.
Du kan lägga ångspärren mot masoniten (täta skarvar och mot vägg), sätta träreglar, gipsa. Se bara till att ångspärren inte blir varm av spottarna. Den lilla fukt som kommer upp genom gipsen är så marginell, utrymmet är fortfarande varmt så det kan inte kondensera där. Det är ju ingen ångbastu du ska bygga.
I korthet: Du ska sätta stopp för fukten innanför värmeisoleringen. Det är fukt i kalla material som ska förhindras.
Lycka till
Problemet är vid spottarna, många spottar är inte täta. Det finns burkar att montera spotten i, burken tätas mot diffspärren. Se bara till att bukrarna inte är för små, spottarna blir mycket varma.
Det är otäta tak som släpper upp varm och fuktig luft i vindsisoleringen som är problem. Får du taket ångtätt så vandrar inte fukten upp genom taket.
Du kan lägga ångspärren mot masoniten (täta skarvar och mot vägg), sätta träreglar, gipsa. Se bara till att ångspärren inte blir varm av spottarna. Den lilla fukt som kommer upp genom gipsen är så marginell, utrymmet är fortfarande varmt så det kan inte kondensera där. Det är ju ingen ångbastu du ska bygga.
I korthet: Du ska sätta stopp för fukten innanför värmeisoleringen. Det är fukt i kalla material som ska förhindras.
Lycka till
Klicka här för att svara