431 läst ·
8 svar
431 läst
8 svar
Placera diffusionsspärr mellan takpanel och gips?
Jag renoverar tak och väggar på övervåningen under en kallvind.
Vanligen brukar man ju lägga diffusionsspärr mot reglarna i innertaket och sedan fästa läkt, panel och gips.
Jag har rivit all takgips men panelen är kvar, och då huset byggdes -69 sattes en ej åldersbeständig plast som diffusionsspärr. Den hittar man på vinden under isoleringen och den ligger i smulor som enkelt kan dammsugas upp. Jag har alltså ingen diffusionsspärr alls idag. Nu till frågan:
För att slippa riva den takpanel som sitter och helt börja om, kan jag sätta ny åldersbeständig diffusionsspärr underifrån, på befintlig panelen, och sedan gipsa mot den?
dvs så att det uppifrån och ner blir:
Vanligen brukar man ju lägga diffusionsspärr mot reglarna i innertaket och sedan fästa läkt, panel och gips.
Jag har rivit all takgips men panelen är kvar, och då huset byggdes -69 sattes en ej åldersbeständig plast som diffusionsspärr. Den hittar man på vinden under isoleringen och den ligger i smulor som enkelt kan dammsugas upp. Jag har alltså ingen diffusionsspärr alls idag. Nu till frågan:
För att slippa riva den takpanel som sitter och helt börja om, kan jag sätta ny åldersbeständig diffusionsspärr underifrån, på befintlig panelen, och sedan gipsa mot den?
dvs så att det uppifrån och ner blir:
Kallvind---------isolering---------träpanel---------diffusionsspärr---------gips----------Inomhus
Redigerat:
Och vart tar plasten, pappen, takpappen vägen just där spiken eller skruven passerar?
Inget som stansas ut som brickor o lämnar ett hål som läcker.
Nä både plast och papp funkar som en lite utkrängd tätning runt skruv eller spik.
Ex när man spikar bärläkt ovanpå papp som ligger på ett taks råspont. Inte läcker det där.
Nä både plast och papp funkar som en lite utkrängd tätning runt skruv eller spik.
Ex när man spikar bärläkt ovanpå papp som ligger på ett taks råspont. Inte läcker det där.
Redigerat:
Problemet här är inte vatten som rinner i en riktning utan olika luftryck som varierar så problematiken är lite mer kompliserad.H Hybro skrev:Och vart tar plasten, pappen, takpappen vägen just där spiken eller skruven passerar?
Klicka här för att svara