I IsoJ skrev:
Dessa värmare är inte särskilt låmpliga för långvarigt bruk, ens om det står "Ebersprächer" på dem och 20000 kr i prislapp. Jag har haft sådana i båt i årtionden. Med användning kommer problem med sot och de vill inte starta. Särskilt lätt blir det problem om man kör med annat än maxeffekt och då brukar de vara högljudda. Till det där priset är det dock intressant att ha en som reserv, och man får fort värme. Räkna dock med att införskaffa bra batteri och en bra och kraftig batteriladdare, (CTEK 10 till exempel) så att värmare får rejält med spänning under starten. Glödstift som är förbrukningsvara kostar en bra slant, nästan lika mycket som värmaren på Amazon, och den krånglar vanligen just när man behöver värmen som mest. Vilken glödstift passar till denna och var köper man den? Det kan vara bra att köpa 2 värmare så har man reserven till hands när det behövs. Till det låga priset är det frågan om det är värt att serva. Passa på och skaffa kolmonoxidlarm också, min senaste värmare släpper in kolmonixid i båten vid uppstart och avstängning, så det behövs service nu... Och det är inte den billigaste värmaren.
Kan ju omöjligt argumentera emot eftersom jag inte har driftsatt min egna än.. men efter ha glott åtskilliga recensioner och servicerelaterade snuttar på tuben så verkar det onekligen vara lite lotteri kring vilken batch man får. Såg en som kört över 2000 timmar utan service och det var knappt någon sot att tala om när han väl öppnade upp den.

Beträffande kolmonoxid.. då måste du ju fått en läcka i avgasdelen? Brännarens yttre och utblåset har ju ingen koppling till skälva förbränningen av dieseln, det cirkulerar ju bara inomhusluften över flänsarna
 
  • Gilla
IsoJ
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
Jag velar fortfarande
Nu har jag velat klart och jag väntar på ett hårt paket i mellandagarna ;)
 
  • Gilla
IsoJ
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Kan ju omöjligt argumentera emot eftersom jag inte har driftsatt min egna än.. men efter ha glott åtskilliga recensioner och servicerelaterade snuttar på tuben så verkar det onekligen vara lite lotteri kring vilken batch man får. Såg en som kört över 2000 timmar utan service och det var knappt någon sot att tala om när han väl öppnade upp den.

Beträffande kolmonoxid.. då måste du ju fått en läcka i avgasdelen? Brännarens yttre och utblåset har ju ingen koppling till skälva förbränningen av dieseln, det cirkulerar ju bara inomhusluften över flänsarna
2000 timmar är bara 87 dygn. Om man kör full effekt så brukar det inte uppstå sot. Man skall helst starta och stänga när man kör full effekt också. Den senaste värmaren är nog installerad för 3 år sedan och har gått gissningsvis 1000 timmar innan den började krångla. I en typisk båtinstallation kan en läckande avgasslang ge kolmonoxid eller rök till uppvärmningsluft ckså. Generellt problem är att avgaserna kan komma in i båten med baksug eller om det är nästan vindstilla. Skulle gärna ha högt skorsten... Hur tänker ni göra vid stugbruk med skorstenen? Jag vågar inte lämna värmaren på över natten, vinden kan vrida sig och avgaser sugas in...
 
G Greger_08 skrev:
Nu har jag velat klart och jag väntar på ett hårt paket i mellandagarna ;)
G Greger_08 skrev:
Nu har jag velat klart och jag väntar på ett hårt paket i mellandagarna ;)
G Greger_08 skrev:
Nu har jag velat klart och jag väntar på ett hårt paket i mellandagarna ;)
Lycka till. Vilken blev det? Vid installation se till att det blir lättservad och läs manualen noga. Problemen är oftast sot på glödstiftet eller så slutar glödstiftet att fungera, vilket de gör även i dyrare bilar stundvis. Om möjligt så starta alltid med batteriladdaren på och stör aldrig start- eller stängningssekvensen där brännaren rensar själv glödstiftet (har jag förstått). Tångamperemätare är bra att ha vid felsökning. Jag brukar avråda från körning med termostat, ibland har värmarna svårt att komma till full fart igen.
 
Har varit i stugan och värmt mig med diselvärmaren nu. Funkade kanonbra.

Jag har satt värmaren på utsidan och sedan borrat ett hål genom väggen där röret går in och blåser in varmluft.
Men har börjat fundera på mer permanent installation nu.
Hur varm är inluften? Behöver jag någon isolering runt röret för att väggen inte ska riskera att ta eld?
Väggen är timmerstock och sedan träpanel på insidan.
 
G
Ni som använder nätagg vilket kör ni med?

Skulle köpa ett 150W agg på kjell & co men det var slut i den lokal butiken vet inte om man vågar gå lägre än 150W..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.