Jag har en relativt ny grästrimmer av modell DCM561, så ny att jag tills nu (?) inte har tagit slut på tråden. Tidigare trimmers som jag har haft har varit av typen där tråden kommer i en liten utbytbar kassett, och jag har först nu insett att det funkar annorlunda med den här trimmern (som är av sorten som matar ut ny tråd själv när man duttar den i marken).

När jag körde den häromdagen, ibland duttandes den i marken för att mata ut ny tråd, så märkte jag efter ett tag att den inte alls verkade klippa, vände och kollade på den och såg att det inte finns någon tråd alls. "Aha, slut på tråd" tänker jag. "Attans att jag sannolikt inte har ny tråd som passar!". Först försöker jag lista ut hur jag lossar trådkassetten på den här modellen, innan lite googlande upplyser mig om att man ska pilla in lös tråd i ett hål i trimmer-huvudet och vira upp den.

Hittills bara noll-koll-användare alltså ...

Men när jag kollar noggrannare på huvudet så kan jag ju se att det inte alls är tomt på tråd. I skarven mellan "topp-locket" óch själva dosan som tillsammans utgör huvudet så ser jag ju att det ligger kvar någon sorts mängd av tråd.

Ni som har koll på denna eller liknande modell: Ska det vara så inför trådpåfyllning eller har jag hamnat i ett onormalt läge? I det senare fallet, är detta något ni känner igen och vet hur man löser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.