När kan detta tak ha lagts som använder detta papper som underlag mellan yttertak och innertak?
Jag tror det är från kring mellan 1930-60, men kan ju vara mycket tidigare.

• Gammalt och sönderrivet papper används som underlag i ett tak, omgiven av jord och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbjälklag och papper under tak med spår av tidens tand, potentiellt från 1930-60-talet.
    Skapa konto
Ingen som har kunskap om gamla byggmetoder?

Vilket material är det du egentligen undrar över? Ser ut som en kallvind men man ser inte något av taket.

Centano Centano skrev:
Vilket material är det du egentligen undrar över? Ser ut som en kallvind men man ser inte något av taket.
Översta fotot visar papperet jag undrar över.

Bästa svaret

Ser ut som någon form av Kraftpapper men jag vet inte om man kan se från vilket år det är om det nu är sådant papper. Kraftpapper började i alla fall tillverkas i slutet av 1800-talet.

Fråga getingarna. Dom verkar ha bott där länge.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Papper som ligger mellan innertaket och isolering i form av 'blandat bös'?

Behöver väl inte säga så mycket om något alls mer än att man bytt/förbättrat/lagt in isoleringen vid någon tidpunkt.

useless useless skrev:
Fråga getingarna. Dom verkar ha bott där länge.
Haha, nä, getingar bor bara i ett bo en säsong. Det är många olika samhällen genom de senaste 100 åren.

R Räknenisse skrev:
Papper som ligger mellan innertaket och isolering i form av 'blandat bös'?

Behöver väl inte säga så mycket om något alls mer än att man bytt/förbättrat/lagt in isoleringen vid någon tidpunkt.
Vet inte vad blandat bös betyder, men om det kan vara att du refererar till det tjocka lagret som ligger där (ja bös kan ju vara ett bra ord) så är det helt naturligt vad som händer när det gått 100 år utan takbyte. Det är allt från förmultnade löv, pollen, större frön, många getingbon genom tiderna som förmultnat, m.m.. Alltså ingen isolering alls där. Det har byggts en gång i tiden och aldrig rörts efter det.

Varför behöver du inte säga något, alltså ge mig svar, om min fråga? En fråga är en fråga och ge gärna svar om det och inget annat.

J Jarfr skrev:
Haha, nä, getingar bor bara i ett bo en säsong. Det är många olika samhällen genom de senaste 100 åren.
Fantastiskt att man kan ha så många bon på en vind och ändå tror folk att det hjälper att sätta upp en pappkasse för att skrämma iväg nya drottningar 😂

Centano Centano skrev:
Ser ut som någon form av Kraftpapper men jag vet inte om man kan se från vilket år det är om det nu är sådant papper. Kraftpapper började i alla fall tillverkas i slutet av 1800-talet.
Tack, skönt att det finns folk kvar med lite djupare kunskaper.

Det är en utbyggnad som gjordes någonstans kring början av 1900 från den ursprungliga lilla timmerstugan, typ torp. Utbyggnaden gjordes även den med timmer. För att kunna lägga tegelpannor så byggde man ett över tak som lutade minimalt och därmed fick de ett mellanrum mellan det plana inre taket och det tak som skulle ha tegelpannor.
Detta papper ligger plant på taket, som ett skydd, som takpapp, precis som det gör på våra andra riktigt gamla tak som lutar mer, men det takpappet på de mer lutande gamla taken är faktiskt något tjockare och mörkare, det var därför jag undrade om detta, för mig, nya takpappen jag hittade i våra tak.

Manganbangan Manganbangan skrev:
Fantastiskt att man kan ha så många bon på en vind och ändå tror folk att det hjälper att sätta upp en pappkasse för att skrämma iväg nya drottningar 😂
Jag har hört det också att det fungerar. Utefter mina etologiska kunskaper tror jag det fungerar, men jag har inte provat eftersom vi välkomnar alla vilda djur hos oss.

Tänk på att det är ett bo max per år. Under 100 år så blir det rätt många som kan ha byggts där.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
J Jarfr skrev:
Jag har hört det också att det fungerar. Utefter mina etologiska kunskaper tror jag det fungerar, men jag har inte provat eftersom vi välkomnar alla vilda djur hos oss.

Tänk på att det är ett bo max per år. Under 100 år så blir det rätt många som kan ha byggts där.
Men om teorin hade hållit hade man väl bara haft en bo? I mitt jobb har jag hittat 8 bon hängandes under varandra🤔

Manganbangan Manganbangan skrev:
Men om teorin hade hållit hade man väl bara haft en bo? I mitt jobb har jag hittat 8 bon hängandes under varandra🤔
Har du haft flera bon väldigt nära varandra? inom någon meter?

Detta är ett ganska dåligt exempel men ändå. Jag jobbar i hus och har sett runt 8000 vindar i mitt jobb och en äldre vind kan utan problem ha runt 50st bon vissa stora som badbollar 🙂

• Flera getingbon i olika storlekar fästa på en trävägg på en vind.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.