När kan detta tak ha lagts som använder detta papper som underlag mellan yttertak och innertak?
Jag tror det är från kring mellan 1930-60, men kan ju vara mycket tidigare.
Jag tror det är från kring mellan 1930-60, men kan ju vara mycket tidigare.
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 2 465 inlägg
Papper som ligger mellan innertaket och isolering i form av 'blandat bös'?
Behöver väl inte säga så mycket om något alls mer än att man bytt/förbättrat/lagt in isoleringen vid någon tidpunkt.
Behöver väl inte säga så mycket om något alls mer än att man bytt/förbättrat/lagt in isoleringen vid någon tidpunkt.
Vet inte vad blandat bös betyder, men om det kan vara att du refererar till det tjocka lagret som ligger där (ja bös kan ju vara ett bra ord) så är det helt naturligt vad som händer när det gått 100 år utan takbyte. Det är allt från förmultnade löv, pollen, större frön, många getingbon genom tiderna som förmultnat, m.m.. Alltså ingen isolering alls där. Det har byggts en gång i tiden och aldrig rörts efter det.R Räknenisse skrev:
Varför behöver du inte säga något, alltså ge mig svar, om min fråga? En fråga är en fråga och ge gärna svar om det och inget annat.
Allvetare
· The Great North
· 1 206 inlägg
Tack, skönt att det finns folk kvar med lite djupare kunskaper.Centano skrev:
Det är en utbyggnad som gjordes någonstans kring början av 1900 från den ursprungliga lilla timmerstugan, typ torp. Utbyggnaden gjordes även den med timmer. För att kunna lägga tegelpannor så byggde man ett över tak som lutade minimalt och därmed fick de ett mellanrum mellan det plana inre taket och det tak som skulle ha tegelpannor.
Detta papper ligger plant på taket, som ett skydd, som takpapp, precis som det gör på våra andra riktigt gamla tak som lutar mer, men det takpappet på de mer lutande gamla taken är faktiskt något tjockare och mörkare, det var därför jag undrade om detta, för mig, nya takpappen jag hittade i våra tak.
Jag har hört det också att det fungerar. Utefter mina etologiska kunskaper tror jag det fungerar, men jag har inte provat eftersom vi välkomnar alla vilda djur hos oss.Manganbangan skrev:
Tänk på att det är ett bo max per år. Under 100 år så blir det rätt många som kan ha byggts där.
Allvetare
· The Great North
· 1 206 inlägg
Men om teorin hade hållit hade man väl bara haft en bo? I mitt jobb har jag hittat 8 bon hängandes under varandra🤔J Jarfr skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 206 inlägg
Klicka här för att svara