Hej!

Jag sitter och jobbar i en källare i en gammal byggnad från 1923. Är detta asbest? Bör man vara orolig över att sitta här dagligen med ett sådant rör en meter ovanför huvudet. Det är en musikstudio så det blir en del vibrationer kan jag tänka mig.

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Olle

• Äldre isolerat rör i källartak med fransiga kanter som kan vara asbest, belyst av taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat rör med sliten omslagning i en källare som misstänks innehålla asbest.
    Skapa konto
  • Isolerat rör med flagnande färg i en källare, potentiell asbestexponering oroar besökare.
    Skapa konto
  • Närbild på ett slitet isolerat rör med fransiga kanter som kan vara asbest, hängande i ett tak.
    Skapa konto
Kanske. Dra några varv tejp där det är hål i gipset.

Det du ser är gasbinda som är målad. Asbesten sitter i så fall under detta, och i så fall i böjar och skarvar.

Tack för svaren. Här kommer lite fler bilder på ett liknande rör jag hittade som ser uppskuret ut, vad tror ni?

Har även bifogat lite fler bilder på andra grejer i taket jag är osäker på. Vill inte spendera flera timmar här varje dag om det inte är säkert.

Tack för all hjälp!

• Isolerat rör i tak med skada där isoleringen är uppskuren och inre material syns.
    Skapa konto
  • Uppskuret rör med expanderat skum och kablar i ett takhörn.
    Skapa konto
  • Vitmålade vattenrör i tak med synlig spricka och flagnande färg.
    Skapa konto
  • Uppskuret rör och kabel i hörnet av ett vitmålat tak, med synliga tecken på skador eller läckage.
    Skapa konto
  • Vitmålat uppskuret rör mot en betongvägg och grått golv med synlig skarv.
    Skapa konto
Det går inte att säga utifrån bilderna om det eventuellt finns asbest någonstans innanför den gipsade gasbindan. Om du är orolig så är det som sagt var bara att tejpa över de ställen där det är skador.

OM det nu skulle vara asbest i isoleringen så är det förmodligen så att ingen av de som bott i kåken, under de 100 den funnits, har dött i lungcancer. Det kommer med största sannolikhet inte du heller att göra, om du inte röker en djävla massa förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.