16 382 läst ·
109 svar
16k läst
109 svar
Detta är rödmögel eller hur?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
I all välmening, jag tror inte du letar efter något annat svar än ett som bekräftar vad du tror att du redan vet. 
Borrning i tegel har föreslagits och det är väl en rimlig källa.M Jenna Tengvall skrev:
Men spelar det någon roll? Tvätta bort det som går att tvätta bort och måla över den missfärgning som inte går bort. Vad finns det annars att göra? Funkar inte normal "allrengöring" så kanske Klorin kan bleka bort färgen men då finns nog risk att även den önskade färgen kan påverkas.M Jenna Tengvall skrev:
Nej tyvärr , de har varit här och städat om lägenheten 3 gånger och det är fortfarande under all kritikF fribygg skrev:
absolut, håller med dej, och jag söker eftersom jag inte inte hittar någon annan rimlig anledning . Har frågat och det finns inget rött tegel som sen hoppat ut genom hålet och satt sej i den vita färgens sprickor i taket. Anledningen till varför jag söker är för att jag står helt handfallen gällande hur jag ska göra och jag 3 barn, varav 2-åringen hostar svårt och har andnöd i lghI InsidersUnited skrev:
Det kan finnas många orsaker till andnöd och hosta, en del är mögel andra är inte mögel. Med tanke på hur extremt smutsigt och dåligt underhållet det är så skulle mögel kunna vara en orsak, men lika gärna något annat. Börja med att rengöra och vädra ordentligt.M Jenna Tengvall skrev:absolut, håller med dej, och jag söker eftersom jag inte inte hittar någon annan rimlig anledning . Har frågat och det finns inget rött tegel som sen hoppat ut genom hålet och satt sej i den vita färgens sprickor i taket. Anledningen till varför jag söker är för att jag står helt handfallen gällande hur jag ska göra och jag 3 barn, varav 2-åringen hostar svårt och har andnöd i lgh
Jag förstår men är jag lite dum nu, hur rengör jag där inåt väggen och bakom tapeten där det är rött (?) ska jag inte invänta det området tills Anticimex varit på platspacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
2-åringen kanske är förkyld?M Jenna Tengvall skrev:
Det är ju så kort tid.
Är det röda som du hittar slemmigt, kladdigt och nästan som gelé?
Det är nämligen typiskt för röd- och orangemögel. Så är det inte på det viset är det inte röd- eller orangemögel i alla fall.
Rödmögel är dessutom väldigt fuktkrävande och typiskt är runt en golvbrunn där vattnet blir stående.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Om du har korsdrag i lägenheten så sjunker eventuella halter av mögelsporer snabbt till ungefär samma nivåer som utomhus. Så om 2-åringen hostar lika mycket när det är korsdrag som när det inte är korsdrag så beror det inte på något som är i luften i lägenheten.M Jenna Tengvall skrev:
hon har haft hosta i 4 veckor men när vi flyttade in så tilltog den oerhört, både mina och hennes ögon är röda och kliar, vi är täppta, och har fått utslag både i ansikte och kropp.BirgitS skrev:
2-åringen kanske är förkyld?
Det är ju så kort tid.
Är det röda som du hittar slemmigt, kladdigt och nästan som gelé?
Det är nämligen typiskt för röd- och orangemögel. Så är det inte på det viset är det inte röd- eller orangemögel i alla fall.
Rödmögel är dessutom väldigt fuktkrävande och typiskt är runt en golvbrunn där vattnet blir stående.
Vi har rödmögel på jobbet och där är det mer ”kornigt” när vi haft det på fog. På vissa ställen sitter det samtal och på vissa sitter det som rött damm