I all välmening, jag tror inte du letar efter något annat svar än ett som bekräftar vad du tror att du redan vet. (y)

• Gilla
Gunnish och 2 till
  • Laddar…
Om du flyttat in nyligt lär tidigare hyresgäst eller arbeten i lgh orsakat lorten oavsett vad den har för färg
Städa (med klorin om du är oroligt lagd)

M Jenna Tengvall skrev:
Lort? Röd lort? Som skulle komma varifrån?
Borrning i tegel har föreslagits och det är väl en rimlig källa.

M Jenna Tengvall skrev:
men detta är något annat.
Men spelar det någon roll? Tvätta bort det som går att tvätta bort och måla över den missfärgning som inte går bort. Vad finns det annars att göra? Funkar inte normal "allrengöring" så kanske Klorin kan bleka bort färgen men då finns nog risk att även den önskade färgen kan påverkas.

M
F fribygg skrev:
Om du flyttat in nyligt lär tidigare hyresgäst eller arbeten i lgh orsakat lorten oavsett vad den har för färg
Städa (med klorin om du är oroligt lagd)
Nej tyvärr , de har varit här och städat om lägenheten 3 gånger och det är fortfarande under all kritik

• En använd pappersnäsduk och smuts nära en trädörrkarm på ett slitet trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson och 2 till
  • Laddar…
M
I InsidersUnited skrev:
I all välmening, jag tror inte du letar efter något annat svar än ett som bekräftar vad du tror att du redan vet. (y)
absolut, håller med dej, och jag söker eftersom jag inte inte hittar någon annan rimlig anledning . Har frågat och det finns inget rött tegel som sen hoppat ut genom hålet och satt sej i den vita färgens sprickor i taket. Anledningen till varför jag söker är för att jag står helt handfallen gällande hur jag ska göra och jag 3 barn, varav 2-åringen hostar svårt och har andnöd i lgh

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
BirgitS
Vädrar du mycket?
Det hjälper både mot mögelsporer och dålig luft pga. dålig ventilation.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Jenna Tengvall skrev:
absolut, håller med dej, och jag söker eftersom jag inte inte hittar någon annan rimlig anledning . Har frågat och det finns inget rött tegel som sen hoppat ut genom hålet och satt sej i den vita färgens sprickor i taket. Anledningen till varför jag söker är för att jag står helt handfallen gällande hur jag ska göra och jag 3 barn, varav 2-åringen hostar svårt och har andnöd i lgh
Det kan finnas många orsaker till andnöd och hosta, en del är mögel andra är inte mögel. Med tanke på hur extremt smutsigt och dåligt underhållet det är så skulle mögel kunna vara en orsak, men lika gärna något annat. Börja med att rengöra och vädra ordentligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gör ett astma och allergitest på vårdcentralen. Kan även vara pollen/allergi, eller barnastma om det förekommer en viss pipighet i luftvägarna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan finnas många orsaker till andnöd och hosta, en del är mögel andra är inte mögel. Med tanke på hur extremt smutsigt och dåligt underhållet det är så skulle mögel kunna vara en orsak, men lika gärna något annat. Börja med att rengöra och vädra ordentligt.
Jag förstår men är jag lite dum nu, hur rengör jag där inåt väggen och bakom tapeten där det är rött (?) ska jag inte invänta det området tills Anticimex varit på plats

M
BirgitS BirgitS skrev:
Vädrar du mycket?
Det hjälper både mot mögelsporer och dålig luft pga. dålig ventilation.
Ja visst gör har det, flyttade dit i torsdags och det är inte så bra

M Jenna Tengvall skrev:
Jag förstår men är jag lite dum nu, hur rengör jag där inåt väggen och bakom tapeten där det är rött (?) ska jag inte invänta det området tills Anticimex varit på plats
Om inte ventilation hjälper ens hjälpligt så är det inte dessa fläckar som är problemet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Om inte ventilation hjälper ens hjälpligt så är det inte dessa fläckar som är problemet.
Vad menar du?

BirgitS
M Jenna Tengvall skrev:
Ja visst gör har det, flyttade dit i torsdags och det är inte så bra
2-åringen kanske är förkyld?
Det är ju så kort tid.

Är det röda som du hittar slemmigt, kladdigt och nästan som gelé?
Det är nämligen typiskt för röd- och orangemögel. Så är det inte på det viset är det inte röd- eller orangemögel i alla fall.
Rödmögel är dessutom väldigt fuktkrävande och typiskt är runt en golvbrunn där vattnet blir stående.

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Jenna Tengvall skrev:
Vad menar du?
Om du har korsdrag i lägenheten så sjunker eventuella halter av mögelsporer snabbt till ungefär samma nivåer som utomhus. Så om 2-åringen hostar lika mycket när det är korsdrag som när det inte är korsdrag så beror det inte på något som är i luften i lägenheten.

M
BirgitS BirgitS skrev:
2-åringen kanske är förkyld?
Det är ju så kort tid.

Är det röda som du hittar slemmigt, kladdigt och nästan som gelé?
Det är nämligen typiskt för röd- och orangemögel. Så är det inte på det viset är det inte röd- eller orangemögel i alla fall.
Rödmögel är dessutom väldigt fuktkrävande och typiskt är runt en golvbrunn där vattnet blir stående.
hon har haft hosta i 4 veckor men när vi flyttade in så tilltog den oerhört, både mina och hennes ögon är röda och kliar, vi är täppta, och har fått utslag både i ansikte och kropp.
Vi har rödmögel på jobbet och där är det mer ”kornigt” när vi haft det på fog. På vissa ställen sitter det samtal och på vissa sitter det som rött damm

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.