Typkoden har väl inget att göra med om det är permanentbostad eller inte? Jag efterlyste texten i PoB lagen och vad lagen säger om mantalsskrivning. Om sedan vissa kommuner ej följer lagen är ju irrelevant.
 
KnockonWood; I Finland gäller i princip Sveriges PoB. F ö gällde frågan permanenbostad och regler för mantalsskrivning, inte taxeringskoder. Efterlyser fortfarande PoB’s regler som du ”hänvisar” till speciellt då om tillgänglighet, energikrav, handikappkrav mm inte gäller där du permanent olagligt är skriven som petmanentboende. Gäller inte kraven på bygglov för ändrad användning där avs fritidshus, industrilokal, kemisk industri, hotell, permanentbostadshus där?
 
I Sverige kan ingen myndighet förbjuda någon att bosätta sig permanent i ett hus som denne äger. Plan- och Bygglagen (PBL) innehåller inga som helst föreskrifter som påverkar detta. De undantag från detta som jag känner till är kolonistugor, men då är varje stugtomt upplåten med någon form av arrende. Däremot kan man i praktiken göra det svårt genom att vägra planändringar. Som Hempularen påpekar har översiktsplanen stor betydelse i detta sammanhang. Jag känner inte till om Finlands Plan- och Bygglag innehåller andra skrivningar. Men finsk och svensk byggnadslagstiftning brukar följas åt. Jag misstänker att Jordabalken fortfarande har i stort sett samma lydelse i båda länderna. Gustaf III:s strafflag gller väl fortfarande i Finland?
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Du har fel, senior konsulten. Man Får bosätta sig i fritidshus eller bo i ett tält på tomten om man nu vill det. Där jag bor finns i närheten ett fritidshus råder om 500 fastigheter. Ca 200 är permanentboende.

Att typkoden hos Skatteverket numera är likadan för alla småhus, oavsett om det är fririds- eller permanenthus, visar också att man inte särskiljer dessa på något sätt.
 
Jg tror iofs att seniorkonsult kan ha rätt i att PBL går att tolka som att du gör en bygglsovpliktig ändring av användningen om du skriver dig i ett fritidshus. Och att man hypotetiskt skulle kunna åka på en saftig byggsanktionsavgift.

Men det är i så fall inget som tillämpas, jag tror vi skulle få höra i tidningarna om en kommun börjar utfärda vite mot folk som bor i sitt fritidshus.

Men det är alltså inte boendeformen som i så fall bestraffas utan att du ändrar byggnadens funktion. Bosätter du dig i ett tält på tomten så är tältet inte en bygglovspliktig byggnad, och ingen kan göra något mot det.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du har fel, senior konsulten. Man Får bosätta sig i fritidshus eller bo i ett tält på tomten om man nu vill det. Där jag bor finns i närheten ett fritidshus råder om 500 fastigheter. Ca 200 är permanentboende.

Att typkoden hos Skatteverket numera är likadan för alla småhus, oavsett om det är fririds- eller permanenthus, visar också att man inte särskiljer dessa på något sätt.
Denna text är inget svar på min fråga. Prova att mantalskriva dig i ett tält som fast adress så får du se.
Jag vill även tillägga att min fråga (#1) handlar om modernt boende enl nya PBL och inte om gamla utomplansbestämmelser. PBL, som de flesta ovan, enligt inläggen, inte verkar ha läst innehåller bl a minimikrav på bostad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Denna text är inget svar på min fråga. Prova att mantalskriva dig i ett tält som fast adress så får du se.
Du, Seniorkonsult, som verkar vara en riktig paragrafryttare:
Kanske du skulle presentera några bestämmelser/regler som säger att detta skulle vara omöjligt!
 
Hemmakatten
Jag har faktiskt mantalsskrivet mig på en fastighet utan byggnad. Det gick alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mantalsskriven, och att faktiskt bo där är två olika saker. Det finns folk som är mantalsskrivna i en brevlåda. Så att mantalsskriva sig i ett tält är säkert inga problem.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har faktiskt mantalsskrivet mig på en fastighet utan byggnad. Det gick alldeles utmärkt.
Det lösningen har jag inte ifrågasatt. Det är en adress.
 
H hempularen skrev:
Mantalsskriven, och att faktiskt bo där är två olika saker. Det finns folk som är mantalsskrivna i en brevlåda. Så att mantalsskriva sig i ett tält är säkert inga problem.
Ja, som jag tidigare sagt. Om det står på en fastighet med adress. Skatteverket "Mantalsskriven där du huvudsakligen bor" står det. Lösning med postbox gick inte.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du, Seniorkonsult, som verkar vara en riktig paragrafryttare:
Kanske du skulle presentera några bestämmelser/regler som säger att detta skulle vara omöjligt!
Läs innantil på Skatteverkets hemsida.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Mantalsskriven, och att faktiskt bo där är två olika saker. Det finns folk som är mantalsskrivna i en brevlåda. Så att mantalsskriva sig i ett tält är säkert inga problem.
Fel. Läs innantill på skatteverkets hemsida vad so gäller. Det blr samma sak, man är mantalsskriven där man huvusskligen bor.
 
Svar på frågeställningen har spårat ur. Frågan var enl inlägg #1.
 
S seniorkonsult skrev:
Undrar vem som fått saker om bakfoten. Länka gärna trxt från Plan och Bygglagen till mig där byggnad för permanentboende jämställs med fritidsboende betr handikapp, energi, tillgänglighet mm.
Kanske det vore rimligare att du visar var det står att permanent- och fritidsboenden skall skiljas åt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man bor i en bostad varje eller varannan dag är ingen skillnad i hur fastigheten/byggnaden används.
S seniorkonsult skrev:
Boendets status avgörs inte av vilket tillstånd man befinnersig i. Om man är sjuk klassas alltså boendet som sjukhus?
Det är ju precis det jag skrev! Bostad som bostad.

Men som sagt, visa gärna var jag kan läsa att "åretruntboenden" och "fritidsboenden" skiljs åt i PBL!
Jag har aldrig märkt någon sådan skillnad, och ingen myndighetsperson har någonsin frågat om jag skall bo året runt eller bara på fritiden i mina bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.