Bo.Siltberg skrev:
De kanske gör en välgärning ;)
Njae är tveksam till hur många förare som tar åt sig av privatpoliser som gör vägen till deras enskilda egendom. För min del är det oftast lugnt, kör stackars välfyllda familjebilar i ekonomisk takt. Förr i tiden var det inte heller någon större fara, det var bara att gasa lite mer eller i värsta fall växla ner 1-2 växlar. Även med gatmappning så var omkörningar smärtfria.
 
Nyfniken skrev:
Det stora problemet är alla som kör i mittenfilen på den 3-filiga sträckan mellan Upplands Väsby och Norrtull. Man håller sig i högerfilen. Alltid.
Får väl erkänna att även jag gjorde som stora massan där...
Men det var mest för att slippa byta fil hela tiden, inte så lätt när man inte vet hur vägarna går :)
 
Lolle skrev:
Njae är tveksam till hur många förare som tar åt sig av privatpoliser som gör vägen till deras enskilda egendom.
Genom att bromsa eller gasa?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det stora problemet är alla som kör i mittenfilen på den 3-filiga sträckan mellan Upplands Väsby och Norrtull. Man håller sig i högerfilen. Alltid.
Det problemet finns på alla trefiliga motorvägar. Det känns verkligen jättedumt att ligga i högerfil och sen byta två filer åt vänster för att köra om någon lus i mittenfilen och sen två filer tillbaks till höger.
 
Blindnit skrev:
Får väl erkänna att även jag gjorde som stora massan där...
Men det var mest för att slippa byta fil hela tiden, inte så lätt när man inte vet hur vägarna går :)
Ser du inte skyltarna?
 
Bo.Siltberg skrev:
Genom att bromsa eller gasa?
Nä men genom att när man kommer väja ut och slicka mittlinjen eller som det ibland hänt att väja över mittlinjen - alternativt lägga sig i motsatt körbana tills möte kommer när man blinkar för omkörning...

Gasa eller bromsa bäst man vill jag ligger aldrig särskilt nära så bromsar man kör jag om, gasar man är det bara att själv gasa så gör effekt och grepp resten :)
 
Jo jag förstår, sådana uppenbara blockeringsgrisar är ett otyg.

Lite besläktat med ämnet frapperas jag ofta över de som kör riktigt sakta, t.ex med kärra, och samlar på sig en kilometerlång kö utan att gå in i en P-ficka. Undrar hur det tänker? Tänker de inte alls eller tycker de att det är roligt?
 
RoTe
Bo.Siltberg skrev:
Jo jag förstår, sådana uppenbara blockeringsgrisar är ett otyg.

Lite besläktat med ämnet frapperas jag ofta över de som kör riktigt sakta, t.ex med kärra, och samlar på sig en kilometerlång kö utan att gå in i en P-ficka. Undrar hur det tänker? Tänker de inte alls eller tycker de att det är roligt?
Samma personer har en förmåga att köra 65 på 90 väg, sedan 65 på 70 väg och till sist även 65 på 50 väg. Jag antar att de inte har någon som helst koll på sin omgivning.
 
Blindnit skrev:
Får väl erkänna att även jag gjorde som stora massan där...
Men det var mest för att slippa byta fil hela tiden, inte så lätt när man inte vet hur vägarna går :)
Det kändes inte fånigt att bli omkörd på båda sidorna samtidigt?
 
Nyfniken skrev:
Det kändes inte fånigt att bli omkörd på båda sidorna samtidigt?
Kör man mycket i USA så måste man vänja sig vid sådant:p
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Kör man mycket i USA så måste man vänja sig vid sådant:p
Jag kan tycka att det är skillnad när det är lagligt.
 
ullberg
tio_Pepe skrev:
Det känns verkligen jättedumt att ligga i högerfil och sen byta två filer åt vänster för att köra om någon lus i mittenfilen och sen två filer tillbaks till höger.
Jag gör så väldigt ofta, och tänker att kanske känner den i mittenfilen sig lite dum. Har hänt flera gånger efter en sån manöver att bilen jag körde om växlar till rätt fil (högraste)

Själv är jag ganska bra på att bli upprörd i trafiken, så jag väljer numer kollektivtrafik till och från jobbet framförallt för att spara hjärtat något (alla gånger det senaste året när jag ändå kört till jobbet har jag kommit fram med tung andning och lätt svettig)

Bland det värsta jag vet annars är när man kommer in i en ond spiral när man bygger på huset, det går lite dåligt, och man blir lite uppretad på sig själv och sina oförmågor, och då går det bara ännu sämre...

/U
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
ullberg skrev:
Bland det värsta jag vet annars är när man kommer in i en ond spiral när man bygger på huset, det går lite dåligt, och man blir lite uppretad på sig själv och sina oförmågor, och då går det bara ännu sämre...

/U
Då sätter man sig ner o tröstbeställer lite nya verktyg:wow:
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Folk som kör jättesakta där det inte går att köra om och sedan gasar som f-n när man kan köra om är hyffsat irriterande.


Roligare är det när man är ute med privatbilen och folk automatiskt ska köra om mig bara för att den är gammal.
Att 50-talsbilen har ett sportigt och sänkt 70-talschassie och drivlina som gör att den är stabil och lugn att köra i 170-180 är ingen tanke som slagit dom.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Ser du inte skyltarna?
Förmodligen men jag gjorde som "alla" andra och jag tog mig genom helvetet i alla fall.
Gör på ett annat vis nästa gång ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.