8 053 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Det sitter i väggarna svt1
Det lämnades en del frågetecken... Men det känns som att det är en gränszon hur saker ska tolkas i ett tv-program som detta. Frågan är hur mycket kabel han klamrade? Och om just den användes vid inkopplingen... För det är inte förbjudet att klamra kabel på väggarna eller liknande om du inte har tänkt använda det annat än som konst. För det du har klamrat själv får inte användas till koppla el. Då måste allt göras om..
Men jag tycker det är lite korkat att inte vara tydligare när det är tv. För det behörighetskrävande arbete.
Jag gillar att de fortsatte till viss del men knopp elen. För det är lite porr...
Men varför satte elektrikern in en sådan stor elcentral?
Men jag tycker det är lite korkat att inte vara tydligare när det är tv. För det behörighetskrävande arbete.
Jag gillar att de fortsatte till viss del men knopp elen. För det är lite porr...
Men varför satte elektrikern in en sådan stor elcentral?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
jo fast de kan ju inte förtydliga precis allt för den lilla promille som inte begriper att det såklart står en elektriker i bakgrunden och gör allt. Det nämndes ju en elektriker och centralen skruvades upp och el drogs in och det gjorde de såklart inte på en kvart när alla andra inte var där utan de var väl i bakgrunden och giorde det dom skulle och sen stod teve och la in lite valda bitar av smådetaljer. Vad spelar det för roll?
Nej, jag håller inte med. Anledningen, som jag också tycker är i linje med hur byggnadsvårdaren har agerat i tidigare avsnitt, handlar ju om att visa att det finns alternativ där man bevarar mer av det gamla eller i vart fall känslan.Skysodan skrev:
Jag misstänker att nio av tio elektriker du tar dit för att hjälpa till med elektrifieringen föreslår rakt av att riva ut rubbet, dra kulo och sätta in moderna apparater i plast. I bästa fall kanske man förslår renova som åtminstone liknar det gamla. Men det lär inte vara många som föreslår porslinsdosor, porslinsapparater och knoppledning som ju så klart är något mera tungjobbat.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdaren"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Retro grejer är ju dessutom inte katalogvaror hos grossisterna så vill man ha sånt så får man ju ordna det själv kanske och det finns oerhört mycket sånt idag som är fullt godkänt att bruka även om det inte är förstahands val för en elektriker.
Där har ni en stor poäng, man önskar elektriker som inte bara rekommenderar renova utan åxå kan se om tex gamla brytare etc går att använda på säkert sätt. Tycker allt gammalt är helt överlägset det nyare i känsla, våra gamla pello-brytare är jättefina tycker jag, vill inte för allt i världen byta mot moderna i plast. Dessa har överlevt allt som sattes in på 80-talet med råge. Likaså tycker jag porslinsdosorna (eller vad de heter) är så mycket smäckrare och finare än motsvarande moderna i plast.
Vad som är godkänt vet jag inte, men sitter de där så har jag förstått att man inte behöver byta - men för nyinstallation kanske det inte får användas? Men man vill ju gärna det även ska vara säkert...
Vad som är godkänt vet jag inte, men sitter de där så har jag förstått att man inte behöver byta - men för nyinstallation kanske det inte får användas? Men man vill ju gärna det även ska vara säkert...
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
De har kommit oerhört mycket retro eldetaljer på senare år som är godkänt som jag redan nämnt. Problemet är ju elektrikern som bara sitter med sin ahlsells bibel eller vad de nu än må vara för grossist och han vet ju ingenting. Särskilt inte om denne själv är ointresserad av gammalt..........det blir ju bara default delarna som spikas upp, nåt annat finns ju inte. Nästa problem som kommer är ju de elektriker som suckar tungt när eget retro material plockas fram, dels tjänar de inget på det och dels har de inte kunskapen om vad som är godkänt och inte så oftast sågar de ju allt sånt och undviker och vill inte och fråga nån annan osv osv. Det gäller ju att hitta rätt installatör också som man kan dividera med......
Visst får retro matr. användas men det brukar inte vara intressant längre när "kunden" förstår vad det kostar. Det är inte bara materialet som kostar flera ggr så mycket utan även arbetskostnaden skenar iväg pga. att det är så mycket mer svårarbetet. Och angående livslängd så tror jag knappast att den har blivit sämre genom åren i alla fall om vi jämför "kvalitetsvaror". På den sorts apparater så är det ytterst ovanligt att man måste byta ut apparater pga att dom är "utslitna" i alla fall om dom är tillverkade under dom senaste 50 åren. Jag kan ju även nämna att dom g:a brytarna nästan alltid var godkända för 6 A medan dom moderna apparaterna är godkända för 10 eller 16 A.
Är det inte så att allting i rummet måste vara antingen jordat eller ojordat?
Kabeln till takarmaturen var inte med jord, men uttagen var det. Tillåtet?
Kabeln till takarmaturen var inte med jord, men uttagen var det. Tillåtet?
Nja detta resonemang håller tunnt tycker jag. Ville de vårda och visa att det går skulle de ju såklart tagit dit en elektriker som gjort det på retro o godkänt sätt.krillek skrev:Nej, jag håller inte med. Anledningen, som jag också tycker är i linje med hur byggnadsvårdaren har agerat i tidigare avsnitt, handlar ju om att visa att det finns alternativ där man bevarar mer av det gamla eller i vart fall känslan.
Jag misstänker att nio av tio elektriker du tar dit för att hjälpa till med elektrifieringen föreslår rakt av att riva ut rubbet, dra kulo och sätta in moderna apparater i plast. I bästa fall kanske man förslår renova som åtminstone liknar det gamla. Men det lär inte vara många som föreslår porslinsdosor, porslinsapparater och knoppledning som ju så klart är något mera tungjobbat.
Eller menar du att bara för att det är svårt att få tag på yrkespersoner så ska man stå i tv o berätta hur man gör det själv? Isåfall ska jag börja montera luftvärmepumpar och meka med kylskåp o såklart elen ska jag dra själv för om elektrikern gör det så använder han så fula färger på kablarna.
Kom igen detta är risigt.
Att vi var och en bestämmer oss för att pyssla med arbeten som kräver behörighet är en sak. Detta att visa på tv med personer som dessutom har noll vana för att inspirera är galet.
Redigerat:
Nej, jag håller inte med om att det är risigt. Man var väldigt tydlig med att man behöver en elektriker för merparten av momenten. Att man sen utför en del moment som egentligen inte behöver någon som helst kunskap för att utföra visar ju bara på orimligheten med dagens lagstiftning.
Civil olydnad
Civil olydnad